Doe-labs wars van ‘chips en cola-activiteiten’
STEAM Limburg brengt wetenschap en technologie (W&T) naar context van het basisonderwijs.
Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in de kennisbank kunnen je hierbij helpen.
Vind relevante kennis op basis van de verschillende filters. Of laat je verrassen!
STEAM Limburg brengt wetenschap en technologie (W&T) naar context van het basisonderwijs.
Jongeren hebben een beperkt beeld van de beroeps- en opleidingsmogelijkheden in de bèta, techniek en IT. De meesten kennen ook helemaal geen beroepsbeoefenaars uit deze sectoren. Met de Dit doe ik gastlessen brengt VHTO daar verandering in.
6 gevalideerde belevingswerelden van kinderen voor wetenschap en technologie
In een door NRO gefinancierd project onderzoeken van Langen en Meelissen (2019) de omvang van en verklaringen voor bèta/technische 'weglek'. Zij deden dat in 6 deelonderzoeken, aan de hand van literatuurstudie, secundaire analyses en nieuwe dataverzameling.
GoDare is een stichting die wordt aangedreven door twee hi-tech bedrijven. De organisatie stimuleert jongeren én tech-professionals om te werken met technologie.
In het rapport van de UWV kom je meer te weten over het lerarentekorten in het primair (PO), voortgezet (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO).
Binnen Co-Teach Informatica werken docenten en externe professionals, zoals ICT-specialisten, samen in de klas. Hierdoor krijgen leerlingen hoogwaardige lessen en actuele praktijkkennis.
In hun artikel richten zich Kathleen Traphagen en Saskia Traill (2015) op de voordelen van buitenschoolse leerecosystemen voor bètatechnisch onderwijs.
Het anders organiseren van het onderwijs is actueel vanwege het lerarentekort. Door samenwerking met externe, vakbekwame professionals kunnen leraren meer tijd besteden aan hun vak.