Effectiviteit van rolmodellen – een onderzoek

De auteurs van dit wetenschappelijk onderzoek tonen in een grootschalig veldexperiment aan dat een korte blootstelling aan vrouwelijke rolmodellen werkzaam in wetenschappelijke vakgebieden de percepties en keuzes van middelbare scholieren voor een universitaire studie beïnvloedt.

De inzet van rolmodellen verminderden het voorkomen van stereotype opvattingen over beroepen in de wetenschap en genderverschillen in capaciteiten. Daarnaast verhoogden ze de kans dat hoogpresterende meisjes in het laatste jaar van de middelbare school zich inschrijven voor selectieve en door mannen gedomineerde opleidingen in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) aan de universiteit. Bij het vergelijken van de effecten van de interventies uitgevoerd door 56 rolmodeldeelnemers, constateren de onderzoekers dat de meest effectieve interventies degenen zijn die de percepties van studenten over STEM-carrières verbeterden zonder de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de wetenschap te veel te benadrukken.

Bronvermelding

Links

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?