Thomas mag techniek kiezen, Anouk niet

Stereotypen beïnvloeden de profielkeuze van middelbare scholieren, waarbij jongens en meisjes vaak kiezen voor typische mannen- en vrouwenberoepen. Meer begeleiding kan helpen dit te doorbreken.

Veel middelbare scholieren kiezen bij hun profiel voor typische mannen- of vrouwenberoepen, deels door stereotiepe rolpatronen en een gebrek aan goede begeleiding. Uit onderzoek van VHTO blijkt dat jongens vaker een positief advies krijgen voor technische beroepen dan meisjes. Meer tijd en gerichte training voor decanen kan deze ongelijkheid tegengaan.

Samenvatting

Het onderzoek van VHTO toont aan dat middelbare scholieren door stereotiepe rolpatronen vaak kiezen voor typische mannen- of vrouwenberoepen. Jongens krijgen vaker positief advies voor techniek dan meisjes. Dit komt deels door een gebrek aan begeleiding in loopbaanoriëntatie (LOB), wat de ongelijkheid versterkt. LOB-testen en adviesmethoden bevestigen vaak onbewuste vooroordelen, waardoor jongens en meisjes in hun stereotype rol blijven hangen. VHTO adviseert scholen om meer tijd te nemen voor LOB, leerlingen al vroeg te laten nadenken over hun keuzes en mentoren te trainen om vooroordelen te herkennen en te doorbreken.

Bronvermelding

Links en downloads

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?