Kennis

Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in onze kennisbank kunnen je hierbij helpen.

Kennisbank

Handboek Docent Ontwikkel Teams: Connecting The DOTs

Een praktische werkwijze voor het coachen van leraren van verschillende scholen onder begeleiding van een professional. Ontwikkeld door TechYourFuture.

Leren, werken én innoveren in learning communities

Praktische tips en handvatten voor het vormgeven en doorontwikkelen van learning communities door TechYourFuture en hogeschool Saxion.

SLO - Trendanalyse W&T

De SLO Trendanalyse Wetenschap en Technologie biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen binnen het onderwijs op het gebied van wetenschap en technologie.

Vergroten zelfvertrouwen aankomende leerkrachten

Een praktijkvoorbeeld van Pabo NHL Stenden in Emmen over technologieonderwijs in de lerarenopleiding.

Exact wat je zoekt - Ontdek bèta en techniek

‘Exact wat je zoekt’ is een online platform gericht op jongeren om de opleidingen en het werkveld in bèta en techniek zichtbaar te maken.

NEMO Tink@school – spelenderwijs creëren

Tinkering is een innovatieve methode en werkvorm die spelenderwijs de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van kinderen aanspreekt. Ze gaan aan de slag met hun eigen idee of interesse, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van hun identiteit. Het doel van Tink@school is om leerkrachten op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas.

Interventiekompas

Het programma Techkwadraat wordt inhoudelijk vormgegeven aan de hand van het interventiekompas. In het interventiekompas staan vijf thema’s voor een goede aanpak voor technologie in het funderend onderwijs. In de kennisbank zijn per kompaspunt relevante inzichten en inspiratie – uit onderzoek, praktijkvoorbeelden en bestaande tools en handvatten verzameld. De verzamelde kennis komt van verschillende expertpartners en zal regelmatig worden aangevuld.

 

Klik rechts op de kompaspunten voor een overzicht van de daarbij behorende interventies.

Definitie technologieonderwijs

De ambitie van het programma Techkwadraat is te komen tot dekkend, effectief en kwalitatief technologieonderwijs voor elke leerling in het funderend onderwijs. Met de term technologie worden de technische en wetenschappelijke vakgebieden bedoeld die zich richten op het begrijpen en toepassen van natuurlijke fenomenen en processen, evenals het ontwerpen en ontwikkelen van technologische oplossingen. Als we spreken van technologieonderwijs dan omvat dit al het onderwijs gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden voor (natuur)wetenschap (bèta/exact), techniek en ICT.  Disciplines binnen technologie zijn: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, informatica, elektrotechniek, werktuigbouwkunde, civiele techniek, etc. Met name in Engelstalige gebieden wordt ook de term STEM gebruikt (science, technology, engineering and mathematics), of STEAM, wat ook ‘de kunsten’ (=arts) omvat. Technologieonderwijs kan worden gedefinieerd als het proces waarbij kennis, vaardigheden en begrip worden ontwikkeld met betrekking tot technologie en de toepassing ervan. Dit omvat het leren over verschillende technologische systemen, gereedschappen, processen en hun impact op individuen, samenlevingen en de wereld als geheel. Het doel van technologieonderwijs is niet alleen om technologische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een dieper begrip te bevorderen van hoe technologieën werken, hoe ze worden ontworpen en hoe ze kunnen worden toegepast om problemen op te lossen en kansen te benutten. In het primair onderwijs is technologieonderwijs ook wel bekend onder de noemers:  Wetenschap en Technologie of Wetenschap en Techniek (W&T), Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O) of STE(A)M.  

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?