Kennis

Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in onze kennisbank kunnen je hierbij helpen.

Interventiekompas

Dit interventiekompas geeft richting bij het vormgeven, organiseren en verduurzamen van technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd). Het interventiekompas technologieonderwijs is ontwikkeld in het kader van het programma Techkwadraat op basis van inzichten uit onderzoek, praktijkervaringen en beleidsontwikkelingen. Het vormt een inhoudelijke leidraad voor het programma, zowel wat betreft de subsidie voor regionale activiteitenplannen als voor de bovenregionale kennis- en onderzoeksactiviteiten.

 

Klik rechts op de kompaspunten voor een overzicht van de interventies behorende bij het thema waarvan is onderbouwd dat ze bijdragen aan een goede aanpak voor technologieonderwijs. In de kennisbank zijn per kompaspunt relevante inzichten en inspiratie – uit onderzoek, praktijkvoorbeelden en bestaande tools en handvatten opgenomen. De verzamelde kennis komt van verschillende expertpartners en nieuwe inzichten over interventies, aanpakken en effecten worden gedurende het programma geïntegreerd in dit interventiekompas.

 

Klik hier om een pdf van het interventiekompas te downloaden.

 

Definitie technologieonderwijs

De ambitie van het programma Techkwadraat is te komen tot dekkend, effectief en kwalitatief technologieonderwijs voor elke leerling in het funderend onderwijs. Met de term technologie worden de technische en wetenschappelijke vakgebieden bedoeld die zich richten op het begrijpen en toepassen van natuurlijke fenomenen en processen, evenals het ontwerpen en ontwikkelen van technologische oplossingen. Als we spreken van technologieonderwijs dan omvat dit al het onderwijs gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden voor (natuur)wetenschap (bèta/exact), techniek en ICT.  Disciplines binnen technologie zijn: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, informatica, elektrotechniek, werktuigbouwkunde, civiele techniek, etc. Met name in Engelstalige gebieden wordt ook de term STEM gebruikt (science, technology, engineering and mathematics), of STEAM, wat ook ‘de kunsten’ (=arts) omvat. Technologieonderwijs kan worden gedefinieerd als het proces waarbij kennis, vaardigheden en begrip worden ontwikkeld met betrekking tot technologie en de toepassing ervan. Dit omvat het leren over verschillende technologische systemen, gereedschappen, processen en hun impact op individuen, samenlevingen en de wereld als geheel. Het doel van technologieonderwijs is niet alleen om technologische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een dieper begrip te bevorderen van hoe technologieën werken, hoe ze worden ontworpen en hoe ze kunnen worden toegepast om problemen op te lossen en kansen te benutten. In het primair onderwijs is technologieonderwijs ook wel bekend onder de noemers:  Wetenschap en Technologie of Wetenschap en Techniek (W&T), Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O) of STE(A)M.  

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?