Andersom - anders omgaan met onderwijstijd
Het anders organiseren van het onderwijs is actueel vanwege het lerarentekort. Door samenwerking met externe, vakbekwame professionals kunnen leraren meer tijd besteden aan hun vak.
De SLO Trendanalyse Wetenschap en Technologie biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen binnen het onderwijs op het gebied van wetenschap en technologie.
Ook de SLO Trendanalyse Wetenschap en Technologie benoemt dat de technologische vooruitgang en digitalisering een steeds grotere rol spelen in de maatschappij en het onderwijs. Er is groeiende aandacht voor vaardigheden als probleemoplossend denken, samenwerken en kritisch denken, die essentieel zijn in de 21e eeuw.
Het rapport benadrukt het belang van vroeg beginnen met wetenschap en technologie in het curriculum, om leerlingen voor te bereiden op de veranderende arbeidsmarkt. Daarnaast wordt het belang van leerkrachten met voldoende expertise in deze vakgebieden benadrukt. Ook hybride leeromgevingen, waarin theorie en praktijk samenkomen, worden gezien als belangrijke ontwikkeling. De trendanalyse pleit voor een integrale aanpak waarin wetenschap, technologie en creatieve vakken nauw met elkaar verbonden zijn, zodat leerlingen breed worden opgeleid.