Ambassadeurs

Met behulp van ambassadeurs brengen we Techkwadraat breed onder de aandacht. Zij staan dicht bij onze doelgroepen en kunnen vanuit eigen ervaring de noodzaak van Techkwadraat overtuigend delen. Samen met de ambassadeurs vergroten we onze zichtbaarheid, enthousiasmeren én betrekken we diverse doelgroepen bij Techkwadraat.

Kennismaken

Met elkaar genereren we landelijke bekendheid voor Techkwadraat. Onze ambassadeurs helpen de missie van Techkwadraat uit te dragen, inspireren anderen en stimuleren in beweging te komen. Om te doen. Zodat uiteindelijk álle kinderen en jongeren leerervaringen opdoen met techniek en technologie. We zijn trots op deze diverse groep doeners en denkers die de beweging helpen groeien. Ontdek wie onze ambassadeurs zijn, en laat je inspireren door hun verhalen. Wil je meer over ze weten? Of één van de ambassadeurs mogelijk uitnodigen voor jouw evenement? Neem contact op met Tirza de Jong (t.dejong@techkwadraat.nl) of Anne van Hogendorp (a.vanhogendorp@techkwadraat.nl).

Astrid Poot

Mijn naam is Astrid Poot en ik werk als ontwerper, schrijver en filosoof. In mijn projecten staan denken en maken centraal als bronnen van autonomie en kracht. Als directeur van stichting lekkersamenklooien.nl en mijn praktische filosofie onderzoek GoedMaken.org probeer ik te laten zien hoe maken en creativiteit bijdragen aan een sterke en veerkrachtige samenleving. Mijn boek ‘Maken in de klas’ wordt door veel scholen gebruikt in het vormgeven van maakonderwijs. Ik werk met veel overheden, musea en bibliotheken aan creatieve en actieve invulling van educatieprogramma’s en ben strateeg bij het OBA Maakplaatsprogramma. Dit jaar ben ik zowel ambassadeur van Techkwadraat als van Maker Days Eindhoven. Als Punk ethicus mag ik regelmatig optreden op congressen en publiceer ik over thema’s als praktische ethiek, de kracht van woede, neurodiversiteit en de waarde van creativiteit. Met kunstprojecten zoals Boring Objects verdiep ik me in de schoonheid van de alledaagsheid.

Ik ben trots als ambassadeur van Techkwadraat omdat ik het iedere leerling gun de maker in zichzelf te vinden; die eigenwijze vrijdenker die de wereld op diens eigen voorwaarden vorm gaat geven.

Barbara Baelemans

Mijn naam is Barbara Baelemans, woonachtig in Berkel-Enschot (gemeente Tilburg). Ik ben algemeen directeur van twee prachtige VO-scholen in Veghel, het Fioretti College (brede VMBO-school, Praktijkonderwijs en ISK) en het Zwijsen college (havo-vwo school). Daarnaast ben ik penvoerder van het Techniek Loket, dat is de STO-regio noordoost Brabant, een grote regio met 8 vmbo-scholen met harde techniek profielen. Ook ben ik voorzitter van platform VMBO Mobiliteit en Transport en heb een technische achtergrond. Vanuit die rol ben ik bestuurslid van SPV (stichting platforms VMBO) en bestuurslid van de Techniek Federatie (samenwerking tussen technische branches, vno-ncw en de technische profielen).

Ik zit aan veel tafels in de regio en op landelijk niveau en (vrijwel) altijd breng ik het belang van techniek en technologie in, omdat ik het belangrijk vind dat jongeren kennismaken met techniek en technologie om in ieder geval een gefundeerde keuze te maken.

Dorien Sommers

Mijn naam is Dorien Sommers en ik ben trots te mogen werken bij Dynamiek Scholengroep als College van Bestuur. Dynamiek Scholengroep is een prachtige scholenkoepel van 17 basisscholen en een 10-14 college in Horst aan de Maas en Venray.

Daarnaast ben ik ambassadeur voor techkwadraat en dat doe ik met volle overtuiging. Als bestuurder zie ik het als mijn opdracht om een steentje bij te dragen aan gelijke kansen. Daarbij ben ik voorstander voor latere selectie in het onderwijs, inclusief onderwijs maar ook élk kind toegang geven tot technologie-onderwijs. Willen we kinderen gelijke kansen bieden als toekomstig burger dan is kennis en inzicht in technologie van cruciaal belang. Want technologie is steeds meer zichtbaar in zowel onze toekomstige beroepen, als in maatschappelijke vraagstukken rondom bijvoorbeeld privacy, duurzaamheid en democratie. Daarom is het belangrijk dat kinderen vertrouwd raken met technologie en dat hun nieuwsgierigheid hiernaar wordt geprikkeld. Vaardigheden zoals onderzoekend en ontdekkend leren zijn daarbij van cruciaal belang.

Door het onderwijs vakdoorbrekend in te richten, kun je onderzoekend en ontdekkend leren, nieuwsgierigheid en creativiteit stimuleren. Kinderen leren dan samenwerken waarbij hoofd, hart en handen samen komen en er gezamenlijk iets moois tot stand gebracht wordt. Elk talent telt mee en doet mee, elke rol is belangrijk en dit draagt weer bij aan inclusiviteit. Ik kijk ernaar uit om als ambassadeur een bijdrage te mogen leveren aan deze ambitie.

Erik de Mink

Mijn naam is Erik de Mink. Ik ben manager Arbeidsmarkt & Onderwijs bij Tata Steel en voorzitter van Techportal (stichting Techno Challenge). Mijn regio is Noord-Holland, maar met ons GreenKarting Scholenprogramma hebben we een bijna landelijke dekking.

Techportal bestaat dit jaar 15 jaar. In die jaren heb ik ervaren dat jongeren vooral kiezen wat ze kennen. Dus wil je dat meer jongeren kiezen voor bèta en techniek, zorg dan dat ze ermee kennismaken. Dat ze ondervinden dat techniek leuk is. Dat je techniek kunt kleren. En dat techniek en technologie nuttig zijn om maatschappelijke problemen op te lossen en klimaatdoelstellingen te realiseren. Hoe je jongeren bereikt? Organiseer structurele techniekbeleving door de hele onderwijsketen heen, van po tot en met vo. Begin zo jong mogelijk, maar doe dat vooral op de keuzemomenten. Dus in de bovenbouw po voordat ze kiezen voor een middelbare school; in de onderbouw vo voordat ze kiezen voor een sector of profiel en in de bovenbouw vo voordat ze kiezen voor een vervolgopleiding. Zo dichten we de lekkende pijpleiding: we voorkomen dat jongeren weglekken naar andere profielen.

Ik ben ambassadeur van Techkwadraat omdat ik geloof in structurele aandacht voor bèta en techniekbeleving in het onderwijs.

Dankzij Techkwadraat maken meer jongeren kennis met bestaande, contextrijke programma’s die zijn ontwikkeld door samenwerkende scholen en bedrijven. Vooral de bedrijvencontext, de praktijk, het zicht op beroepen en de aanpak via avontuurlijke challenges zorgen ervoor dat meer jongeren kiezen voor bèta en techniek.

Erwin Spaan

Ik ben Erwin Spaan, leerkracht in het basisonderwijs en groot voorstander van techniek- en technologieonderwijs vanaf jonge leeftijd. Juist in de basisschoolperiode zijn kinderen nog volop nieuwsgierig en onderzoekend – een perfect moment om ze kennis te laten maken met techniek.

Om dat mogelijk te maken, geef ik technieklessen in het NXT-lokaal op Lek & Linge in Culemborg. Alle basisscholen uit regio Rivierenland kunnen hier gebruik van maken. Zo krijgt elk kind, ongeacht school of achtergrond, de kans om te ontdekken, ontwerpen en leren door te doen. Mijn lessen zijn praktisch, speels en vooral gericht op verwondering. Want techniek is niet alleen solderen of bouwen – het is vooral een manier van denken, creatief zijn en problemen oplossen.

Mijn boodschap? Elk kind verdient toegang tot goed techniekonderwijs, of ze nu later iets met techniek gaan doen of niet. Het gaat om vaardigheden die hen helpen in een snel veranderende wereld. Ook leerkrachten probeer ik hierin te ondersteunen, want je hoeft echt geen tech-expert te zijn om techniek in de klas te brengen!

Als ambassadeur van Techkwadraat wil ik mijn enthousiasme delen en anderen inspireren.

Techkwadraat biedt de kans om techniekonderwijs nóg beter te verankeren in het basisonderwijs. Bovendien brengt het mensen samen met een gedeelde passie: kinderen voorbereiden op de toekomst via techniek en technologie. Door samen te werken en kennis te delen, kunnen we nog meer impact maken – voor leerlingen én voor het onderwijs als geheel.

Frank Kroeze

Ik ben algemeen directeur van Nijha B.V., een bedrijf dat al bijna honderd jaar sport- en speelomgevingen ontwikkelt en produceert. Elke dag ervaar ik hoe waardevol techniek is, en hoe belangrijk het is om mensen te vinden én te behouden die met trots en plezier in de techniek werken. Als vader van drie jonge kinderen voel ik bovendien de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een kansrijke toekomst voor hun generatie.

Voor mij mag techniek een gezicht krijgen. Het gaat niet alleen om kennis, maar om nieuwsgierigheid, plezier en betekenis. Daarom werk ik met vijf herkenbare rollen: bouwers, fixers, uitvinders, checkers en slimmakers. Zo wordt techniek menselijk en inclusief, iets waarin ieder kind zich kan herkennen.

Als ambassadeur van Techkwadraat wil ik laten zien dat techniek niet moeilijk of saai is, maar juist leuk, waardevol en vol kansen voor iedereen.

Frank Neefs

Mijn naam is Frank Neefs, bestuurder in het voortgezet onderwijs op Walcheren. Ik ben sinds 2012 bestuurlijk actief bij het behouden, stimuleren en (door)ontwikkelen van techniek- en technologie-onderwijs. Daarvoor is samenwerking van de hele onderwijswaaier (PO, VO, MBO en HBO) met bedrijfsleven en overheden van essentieel belang. Dat hebben de resultaten hier in Zeeland inmiddels uitgewezen. Zoek actief die samenwerking op. Ga vooral ook het gesprek aan met het bedrijfsleven. Zij weten welke vaardigheden en kennis echt relevant zijn voor de toekomst en kunnen samen met onderwijsinstellingen jonge talenten inspireren en klaarstomen voor de praktijk. Wie nu de kansen grijpt om onderwijs en werkveld te verbinden, legt de basis voor een generatie die niet alleen technisch onderlegd is, maar ook creatief, zelfstandig en klaar is voor de uitdagingen van morgen! 

Ik ben ambassadeur geworden voor Techkwadraat om mijn ervaringen te delen met anderen, zodat onze jongeren al vanaf jonge leeftijd eigentijds kennis kunnen maken met techniek en technologie. 

Frank vertelt meer over wat visie en samenwerking opleveren voor kinderen en jongeren in Zeeland.

Gerald van Dijk

Na 14 jaar lesgeven in bètavakken in vmbo en havo/vwo, stapte ik over naar de lerarenopleiding. Daar werk ik nu dagelijks samen met beginnende en ervaren leraren om het bètatechnisch onderwijs te versterken. Daarnaast ben ik onderzoeker op het gebied van techniek in het PO, vmbo-onderbouw, en de praktijkgerichte programma’s zoals Technologie en Toepassing en Havo-P. Dat werk valt dus heel mooi samen met de doelstelling van Techkwadraat: ‘techniekonderwijs voor ieder kind’.

Mijn onderzoek is altijd praktijkgericht. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik meehelp om lesmateriaal te ontwikkelen, samen met leraren dat materiaal beproef, daar lering uit trek en erover publiceer. Daarbij werk ik ook samen met collega’s van het lectoraat ‘Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs’ (Hogeschool Utrecht). In die onderzoeksgroep houden we ons voor de bètatechnische leergebieden in PO en VO bezig met: Ontwerp- en Maakonderwijs, Digitale geletterdheid, Duurzaamheid als natuurlijk onderdeel van de vakinhoud, Vakoverstijgend leren, met aandacht voor basisvaardigheden en burgerschap.
Inclusie. Dat was ook het onderwerp van mijn proefschrift, meer specifiek: Het ontwikkelen van (vak)taalvaardigheid in lessen techniek natuurkunde en scheikunde.

Ons onderzoek werpt licht op techniekinhouden die de moeite waard zijn om te onderwijzen, hoe dat plaats kan vinden en welke kennis en vaardigheden leraren daarvoor nodig hebben. Vanwege de grote overlap met de doelen van Techkwadraat kan ik het ambassadeurschap mooi verweven met mijn werk in het onderzoek en op de lerarenopleiding.

Hamid Ait Oumghar

Ik ben Hamid Ait Oumghar, directeur van het Merletcollege. In mijn werk draait het niet alleen om organiseren en sturen, maar om ruimte scheppen waarin leerlingen kunnen groeien, ontdekken en hun eigen stem vinden. Onderwijs is voor mij geen systeem van lessen en cijfers, maar een zoektocht naar betekenis.

In de regio Land van Cuijk werk ik samen met scholen, bedrijven en organisaties die leerlingen voorbereiden op een toekomst vol verandering. Daar ontstaat de verbinding tussen traditie en vernieuwing — waar techniek en technologie geen losse vakken zijn, maar manieren om nieuwsgierigheid en creativiteit te voeden. Techniek en technologie horen bij de kern van wat het betekent om leerling van nu te zijn. Ze leren jongeren met verwondering naar de wereld kijken en de taal van de toekomst spreken. Ik deel die boodschap door verhalen te vertellen, samen te werken en leerlingen te laten ervaren dat ze meer kunnen dan ze denken.

Als ambassadeur van Techkwadraat wil ik bijdragen aan een beweging waarin onderwijs, bedrijven en maatschappelijke partners samen optrekken om techniekonderwijs betekenisvol en inspirerend te maken. Want de wereld verandert snel — en juist daarom hebben we jongeren nodig die nieuwsgierig durven te bouwen aan morgen.

Maarten Hennekes

Mijn naam is Maarten, hogeschoolhoofddocent en lerarenopleider aan de HAN Academie Educatie. Vanuit mijn rol werk ik aan de ontwikkeling van toekomstgericht onderwijs waarin creativiteit, technologie en maken centraal staan. Ik ben actief in de regio Arnhem en werk samen met onderwijsinstellingen, buitenschoolse leeromgevingen en culturele en maatschappelijke partners. Daarnaast begeleid ik studenten en leraren in het ontwerpen van betekenisvolle leeromgevingen waarin kinderen en jongeren, binnen én buiten school, zelf mogen onderzoeken, ontwerpen en creëren.

Mijn belangrijkste boodschap is: techniek- en technologieonderwijs hoort bij ieder kind en iedere jongere, niet als vak apart, maar als manier van leren. Door hen te laten werken met hoofd, hart en handen, ontwikkelen ze eigenaarschap, verbeeldingskracht en probleemoplossend vermogen. Dat vraagt iets van leraren: niet alleen kennis van techniek, maar ook het lef om samen met leerlingen het onbekende in te stappen. Die boodschap breng ik over via MakerCosmos: een creatieve maakplaats en netwerk waarin leraren, studenten en andere makers samen verkennen hoe maken en technologie een plek kunnen krijgen in het onderwijs.

Ik ben ambassadeur van Techkwadraat omdat ik geloof in de kracht van samenwerking. In onze regio gebeurt al zoveel moois op het gebied van techniek- en maakonderwijs. Maar we kunnen dat nog beter zichtbaar maken en verbinden, van de klas tot het bedrijfsleven. Techkwadraat helpt om die bruggen te slaan. Het biedt ruimte aan initiatieven die inspireren én duurzaam zijn.

Als ambassadeur wil ik de verhalen ophalen uit het onderwijs, maar ook uit musea, bibliotheken en makerspaces, en die samenbrengen tot een krachtige beweging: ieder kind en iedere jongere toegang tot technologie en creativiteit.

Maartje Mutsaers

Als directeur van Science center en educatieve werkplaats, Ontdekstation in Tilburg houd ik me dagelijks bezig met de verbinding tussen onderwijs, technisch bedrijfsleven en overheid rondom brede talentontwikkeling, loopbaan oriëntatie en technologiepromotie. Als matchmaker gebruiken mijn collega’s en ik onze denkkracht en creativiteit om samen met onderwijs en bedrijfsleven de wereld van techniek en technologie te promoten en te laten ontdekken door jongeren. Bij ons staat je hersens laten kraken, je handen laten maken en je ogen laten glimmen voorop! Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te ontdekken of te jong om te leren. Bij Ontdekstation ontdekt iedereen zijn talent.

Hierbij heb ik altijd de achterliggende vraag in mijn hoofd; hoe kunnen we alle jongeren in de regio gelijke kansen bieden in het maken van keuzes voor hun toekomst. Want techniek en technologieonderwijs maar ook talentontwikkeling in brede zin en het doormaken van een ontwikkeling hierin moet voor elk kind en elke jongeren weggelegd zijn, ongeacht de interesse van je ouders, de wijk waarin je woont of de school waarop je zit.

Als ambassadeur van Techkwadraat hoop ik vooral mensen binnen het werkveld te inspireren om samen te werken, met elkaar te delen en duurzaam en toekomstgericht te denken.

Ik geloof dat door te delen en samen te werken we verder komen en dat we hiermee de kans hebben om ook echt aan de toekomst van onze jeugd en daarmee ook voor onszelf en de samenleving te werken.

Meinke van Oenen

Als ondernemer en student voel ik een sterke passie voor alles dat met biotechnologie te maken heeft. Al sinds mijn vijftiende ontwikkel ik nature-based innovaties waarbij ik unieke technieken uit de natuur inzet om hedendaagse uitdagingen op te lossen. Dit pas ik nu toe in de praktijk met mijn start-up Algaenius, waarbij ik algen gebruik om zeewater te ontzilten en CO₂ op te nemen: een duurzame aanpak tegen het toenemende watertekort.

Mijn werk ontving o.a. de UN Gamechanger Challenge, Dutch Junior Water Prize en ScienceMakers Award. Daarnaast won ik de Young Lady Business Academy van Zakenvrouw van het Jaar Elske Doets en werd ik dit jaar als jongste ondernemer opgenomen in de Talenten onder 35-lijst van Het Financieele Dagblad.

Vanuit Rotterdam en de regio Twente zet ik me actief in voor meer nature-based innovatie met als motto ‘kijk naar de natuur, vind de toekomst’. Daarnaast geef ik gastlessen voor Kids4Twente over water en ben ik lid van de Raad van Advies van Stichting Technasium, waarbij ik mijn ervaring deel om kwalitatief techniekonderwijs mogelijk te maken voor de volgende generatie.

Als ambassadeur van Techkwadraat wil ik aantonen hoe inspirerend en betekenisvol technologisch ondernemerschap kan zijn.

Mijn missie is om jongeren aan te moedigen de natuur als bron van oplossingen te ontdekken en hun eigen ideeën om te zetten in concrete actie voor een betere toekomst.

Marieke Trip

Ik ben Marieke Trip, onderwijskundig adviseur bij het Koning Willem I College en betrokken bij Doorlopende Leerlijnen. Vanuit mijn rol stimuleer ik bewust en kansrijk onderwijs, waarin kinderen en studenten de ruimte krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Binnen onze community’s ’s-Hertogenbosch, Oss, Veghel en Cuijk werkt het Koning Willem I College verbindend samen met scholen, bedrijven en partners en overheid. Samen versterken we het techniek- en technologieonderwijs en brengen we innovatie in de praktijk. Ik ben intern projectleider binnen Het Techniekloket. En ik breng onderwijsteams in beweging om te durven en te experimenteren. Hoe mooi is het als we samen 1 taal gaan spreken en dezelfde missie gaan delen; bevorderen van sterk techniekonderwijs? Dit doen we mede op basis van innovatieve leerconcepten zoals Het ICE-model, waarin kinderen creatief leren denken en onderzoekend vermogen ontwikkelen. In Het Talent atelier ontvangen we graag kinderen uit het po en leerlingen uit het vo. Zo hebben we ook in co-creatie tussen mbo/vo/po een PO-tool ICE-CO ontwikkelt ten behoeve van onder andere Het Techlab in ’s-Hertogenbosch.

Ieder kind is van nature nieuwsgierig. Door met innovatief onderwijs daarop aan te sluiten, kunnen we hen bewust laten ontdekken en ervaren dat er technisch talent in hen zit. Met onze po-tool ICE-CO ondersteunen we scholen om kansrijk, innovatief en toekomstgericht onderwijs te ontwikkelen. Zo bouwen we samen aan de Probleemoplossers van de Toekomst, met aandacht voor duurzaamheid, de SDG’s en IDG’s, en zorgen we voor een sterk gevoel van belonging.

Techkwadraat weerspiegelt precies waar ik voor sta: bewust, kansrijk en verbindend onderwijs waarin innovatie centraal staat. Als ambassadeur wil ik bijdragen aan een toekomst waarin ieder kind mag ervaren dat techniek overal is — én dat zij daar zelf een waardevolle rol in spelen. Samen komen we in duurzame beweging!

Nicky Pellaers

Ik ben Nicky Pellaers (41), woon in Heerlen met mijn partner Lieke en ons samengestelde gezin van inmiddels vijf jongens. In mijn werk als trotse directeur van basisscholen De Toermalijn en ’t Breerke in Maasbracht (stichting Wijzers) sta ik midden in de praktijk van het primair onderwijs.

Mijn passie voor toekomstgericht onderwijs krijgt verder vorm in mijn rollen als regiocoördinator voor STEAM Limburg en als voorzitter van de bovenschoolse expertgroep voor (ICT)W&T. Vanuit deze functies zie ik een duidelijke trend: terwijl ICT steeds meer een vaste plek krijgt in de klas, blijft Wetenschap & Technologie (W&T) vaak een lastiger te integreren onderdeel. Mijn vaste overtuiging is dat we W&T niet als een losstaand vak moeten zien. De kunst is om het een onmisbare plek te geven in het hart van ons onderwijsprogramma, zodat niemand er meer omheen kan. Dit kan perfect door het te koppelen aan de thema’s van wereldoriëntatie, waardoor het betekenisvol en relevant wordt voor kinderen. Binnen onze stichting Wijzer(s) zijn we hier al concreet mee bezig. Komend schooljaar starten we met de implementatie van een gedragen visie op W&T, met het doel om dit in het schooljaar 2026-2027 volledig en doordacht ingericht te hebben.

Mijn ambassadeurschap komt voort uit een diepe overtuiging. Ik vind het ontzettend belangrijk te laten zien wat we doen en, nog belangrijker, waarom we het doen. De echte kracht zit volgens mij in het bundelen van onze expertise en het helpen van elkaar.

Mijn droom is dat we er samen voor zorgen dat W&T op een juiste en duurzame manier wordt geïntegreerd in elk onderwijsprogramma. Netwerken is daarbij essentieel; het is iets wat bijna vanzelf ontstaat wanneer je een groep gedreven mensen bij elkaar zet. Techkwadraat biedt precies dat platform: een netwerk waar we elkaar kunnen vinden, versterken en inspireren. Ik ben ambassadeur geworden om die krachten te helpen bundelen en samen die droom waar te maken, om dit vanuit Limburg uiteindelijk landelijk op de kaart te zetten  

Pieter Boerman

In het dagelijks leven ben ik onderwijsdirecteur bij de Universiteit Twente (UT) voor het Pre-University Programma. Daarin werkt de UT samen met scholen in PO en VO aan drie zaken die belangrijk zijn voor succesvolle schoolloopbanen van leerlingen en studenten: curriculumontwikkeling, professionele ontwikkeling van docenten en een goede aansluiting po-vo-ho. De UT heeft samen met de hogeschool Saxion een levendig VO-HO-netwerk met bijna 30 VO-scholen en circa 150 PO-scholen.

Ook ben ik programmaleider van het samenwerkingsverband van de 4TUs (Technische Universiteiten) van Delft, Eindhoven en Wageningen waarin we samen optrekken in het 4TU.Schools platform dat gericht is op het versterken van ingenieursvaardigheden in het onderwijs. Gericht op de komende curriculumvernieuwingen in het VO-STEM-onderwijs heel actueel en relevant.
Mijn belangrijkste boodschap is dat Nederland en Europa gebaat zijn bij goed onderwijs voor alle kinderen. Goed onderwijs begint met goede docenten en degelijke curricula en daar hebben we met zijn allen in de hele onderwijsketen samen iets aan te doen.

Samen goed onderwijs ontwikkelen en uitvoeren, opleiden en professionaliseren van goede docenten en versterken van mooie onderwijs-leerpaden is essentieel. Dat is inhoud gedreven, mensenwerk en dus een lange adem. Daarbij moeten we de empirische onderbouwing met wetenschappelijk onderzoek naar werkbare praktijken serieus nemen: wat weten wat werkt en wat niet werkt en hoe gaan we vanuit die kennisbasis de boel verbeteren?

Dát wil ik graag als Techkwadraat Ambassadeur graag realiseren en helpen versterken.

Remco Wijnbergen

Als W&T-expert ondersteun ik basisscholen in de regio Apeldoorn en Epe bij het versterken en duurzaam verankeren van Wetenschap & Technologie (W&T) binnen hun onderwijs. Dat doen we voor ruim 100 basisscholen binnen onze regio. Binnen de regio gebruiken we het W&T kompas en op basis daarvan schrijven we voor elke school een adviesrapport. Zo krijgen we de behoeftes en het ambitieniveau van scholen in kaart. Na de afname op een school start de begeleiding bij het ontwikkelen van een dekkend W&T-aanbod binnen het curriculum van de school. Samen met andere W&T-experts in onze regio ontwikkel ik workshops, techboxen (=leskisten) en trainingen. Waarbij we aansluiten op veelgebruikte methodes (zoals IPC of Blink) zodat leerkrachten daarmee eenvoudig uit de voeten kunnen passend bij context van de school.

We maken deel uit van een professionele leergemeenschap vanuit Saxxion Enschede/Deventer en nemen deel aan landelijke kennisdeling en onderzoek naar de effectiviteit van interventies. Dit alles met het doel leerlingen in onze regio een breed beeld van techniek te geven. Zodat toekomstmogelijkheden zich verbreden en leerlingen een positief beeld vormen ten aanzien van technische beroepen.

Omdat er binnen Techkwadraat ruimte is voor het hele funderend onderwijs ben ik ambassadeur geworden.

Ons aanbod richtte zich met name op de bovenbouw van het primair onderwijs en vanuit Techkwadraat kunnen we aanbod voor alle groepen ontwikkelen. Binnen de samenwerking van Techkwadraat zitten volop kansen om in contact te komen met anderen om met en van elkaar te leren wat succesvol is en niet.

Susan Timmermans

Mijn naam is Susan Timmermans, ik werk als directeur op de Overlaat, in Waalwijk. Een sterke, innovatieve brede vmbo-school met maar liefst 7 profielen en een prachtige Edisonmavo met als motto: Waar denken en doen samenkomen!

Al jarenlang zet ik me in voor het versterken van techniek- en technologieonderwijs, omdat het overal om ons heen is. Ik zie dagelijks hoe groot de impact kan zijn wanneer jonge mensen ontdekken wat er allemaal mogelijk is met technologie. Naast directeur van de Overlaat zit ik om die reden ook in het dagelijks bestuur van STO-regio Noord-oost Brabant, Het Techniek Loket en houd ik me in bredere zin bezig met onderwijskwaliteit en innovatie. Met ons team, bedrijven en lokale overheid bouwen we samen aan een stevige basis voor het onderwijs van morgen. Daar kan techniek en technologie niet in ontbreken. Dit doen we door innovatieve onderwijsconcepten neer te zetten zoals Let’s Play en Young Innovators maar ook door netwerken te verbinden, trainingen te geven en de ontmoetingsplek te zijn voor teams die manieren zoeken om hun innovatiekracht te vergroten. Techniek en technologie zijn bij ons geen losse vakken, het zijn manieren van denken en creëren. Denken en doen met elkaar verbinden. Het gaat om nieuwsgierigheid, creativiteit, samenwerken, problemen oplossen en verbeeldingskracht gebruiken.

Iedereen heeft, ongeacht achtergrond, onderwijsniveau, talent of toekomstplannen, profijt van een stevige basis in technologie.

Dat is ook de reden dat ik in de stuurgroep van Techkwadraat Consortium De Langstraat zit en ambassadeur van Techkwadraat ben. Alleen samen kunnen we het verschil maken in hoe techniek en technologie een plek krijgen in ons onderwijs. Door mijn ervaringen en energie te delen hoop ik anderen te inspireren en mee te nemen zodat we een beweging op gang brengen die blijvend effect heeft.

Wail Kherrazi

Ik ben Wail Kherrazi, sociaal ondernemer, jeugdambassadeur en oprichter van de WailSalutem Foundation. Mijn missie is om jongeren te empoweren door technologie, creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid te verbinden. Ieder kind verdient gelijke kansen om de wereld van technologie te ontdekken, ongeacht achtergrond.

Vanuit Amstelveen en daarbuiten werk ik samen met scholen, musea en maatschappelijke organisaties. Met mijn Social Innovation Lab organiseer ik workshops over programmeren, AI, robotica en digitale creatie. Samen met partners als UNICEF, het Cobra Museum en lokale scholen maak ik technologie tastbaar en toegankelijk voor iedereen.
Technologieonderwijs is geen luxe, maar een basisrecht. Jongeren moeten niet alleen leren hóe technologie werkt, maar ook hoe ze het zelf kunnen vormgeven. In mijn projecten combineren we techniek met kunst, duurzaamheid en ondernemerschap, zodat jongeren hun talenten ontdekken en leren impact te maken.

Als ambassadeur van Techkwadraat wil ik bijdragen aan:

een toekomstbestendig onderwijssysteem voor iedereen. Door kennis, netwerken en inspiratie te delen, bouwen we samen aan een beweging die techniek en technologie écht voor ieder kind bereikbaar maakt.

Ambassadeurs in actie

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?