Code rood – lerarentekorten lopen steeds verder op
In het rapport van de UWV kom je meer te weten over het lerarentekorten in het primair (PO), voortgezet (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO).
Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in de kennisbank kunnen je hierbij helpen.
Vind relevante kennis op basis van de verschillende filters. Of laat je verrassen!
In het rapport van de UWV kom je meer te weten over het lerarentekorten in het primair (PO), voortgezet (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO).
Op deze pagina verzamelen wij dataportretten die overzicht geven van de stand van zaken op het gebied van kiezen voor techniek, de leerlingenaantallen en arbeidsmarktgegevens van de verschillende provincies.
Ondanks de groeiende vraag naar technisch geschoold personeel op de arbeidsmarkt, twijfelen veel jongeren nog steeds over het kiezen van een technisch profiel of bètatechnische opleiding. Om inzicht te krijgen in de belangrijkste twijfels rondom dit keuzeproces, heeft Youngworks in opdracht van Jet-Net 2023 onderzoek uitgevoerd naar deze zogenoemde twijfelaars.
Via het lesprogramma FIX Maakonderwijs introduceren Cultuurhuis Heemskerk, Centrum voor de Kunsten Beverwijk in samenwerking met Techport het maakonderwijs voor basisscholen in de IJmond regio.
Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is het een hele uitdaging om een beeld te krijgen van de baan- en opleidingsmogelijkheden in de techniek. Om ze te helpen hebben we de diverse bèta en technieksector opgedeeld in 7 afgebakende domeinen: de 7 werelden van techniek. Aan de hand van deze 7 werelden kun je een aantrekkelijk en realistisch beeld geven van leren en werken in de bèta en techniek.
Studenten brengen bèta-onderwijs de klassen in.
STEAM Limburg brengt wetenschap en technologie (W&T) naar context van het basisonderwijs.
Inzicht in de verschillende bètatypes en wat hen drijft en motiveert.
In hun artikel richten zich Kathleen Traphagen en Saskia Traill (2015) op de voordelen van buitenschoolse leerecosystemen voor bètatechnisch onderwijs.