
Multi-STEM
Multi-STEM is een onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht en partners dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het reken- en W&T onderwijs te bevorderen.
Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in de kennisbank kunnen je hierbij helpen.
Vind relevante kennis op basis van de verschillende filters. Of laat je verrassen!
Multi-STEM is een onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht en partners dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het reken- en W&T onderwijs te bevorderen.
Alle leerlingen en studenten verdienen de ruimte om hun interesses en talenten te ontdekken, en zich te ontwikkelen tot wie ze willen zijn. Maar onbewuste verwachtingen over hoe mannen en vrouwen zich zouden moeten gedragen, sturen hun keuzes en beperken daarmee hun ontwikkeling. Zo krijgen jongens en meiden niet dezelfde kansen in het onderwijs. Daarom wil de alliantie ‘Worden Wie Je Bent’ dat alle leerlingen en studenten zich veilig en vrij voelen om zich te ontwikkelen zoals zij willen en te worden wie ze willen zijn.
Al op jonge leeftijd hebben kinderen een beeld van welke beroepen mannenberoepen of vrouwenberoepen zouden zijn. Deze stereotype ideeën belemmeren kinderen bij het ontdekken van hun talenten en toekomstmogelijkheden. Met Beeldenbrekers wil VHTO genderstereotypen over (bèta)technische en IT-beroepen doorbreken.
In een door NRO gefinancierd project onderzoeken van Langen en Meelissen (2019) de omvang van en verklaringen voor bèta/technische 'weglek'. Zij deden dat in 6 deelonderzoeken, aan de hand van literatuurstudie, secundaire analyses en nieuwe dataverzameling.
Welke triggers en barrières hebben ouders ten aanzien van een profiel- of studiekeuze in een technische of technologische richting van hun kind? YoungWorks voerde onderzoek uit.
Jongeren hebben een beperkt beeld van de beroeps- en opleidingsmogelijkheden in de bèta, techniek en IT. De meesten kennen ook helemaal geen beroepsbeoefenaars uit deze sectoren. Met de Dit doe ik gastlessen brengt VHTO daar verandering in.
Jongeren met een migratieachtergrond kiezen relatief minder vaak voor een technische richting of opleiding in het vmbo en mbo, dan jongeren met een Nederlandse achtergrond. YoungWorks voerde 2020 onderzoek uit in opdracht van Platform Talent voor Technologie.
Het Future of Jobs Report 2023 (World Economic Forum) onderzoekt hoe banen en vaardigheden zich in de komende vijf jaar zullen ontwikkelen. Deze vierde editie van de reeks zet de analyse van werkgeversverwachtingen voort en biedt nieuwe inzichten in hoe sociaal-economische en technologische trends de werkplek van de toekomst zullen vormgeven.
Platform Bèta Techniek en Common Eye hebben een samenwerkingstool ontwikkelt om samenwerkingspartners te helpen het gesprek op gang te brengen en te structureren.