Effecten van vernieuwende onderwijsaanpakken

In deze studie zijn de onderzoekers op zoek naar onderwijsaanpakken die langs een affectieve route bij kunnen dragen aan de kwaliteit van het bètaonderwijs, zowel waar het gaat om de kwaliteit van het leerproces als om keuzegedrag.

Nederlandse leerlingen scoren goed op wiskunde en de natuurwetenschappen in internationale studies, maar hun attitudes tegenover deze bètawetenschappen zijn weinig positief. Dit is problematisch gezien de maatschappelijke behoefte aan studenten die voor bèta kiezen en een bèta-gerelateerd beroep ambiëren. Uit onderzoek is gebleken dat affectieve factoren zoals attitudes mogelijk een grotere invloed hebben op studiekeus dan cognitieve factoren zoals leerprestaties. Het is dus belangrijk om inzicht te verkrijgen hoe attitudeverbetering binnen het bètaonderwijs kan worden bereikt zonder dat de leerprestaties daaronder lijden. De centrale vraag in deze overzichtsstudie is daarom: wat zijn de effecten van vernieuwende onderwijsaanpakken op de attitudes en leerprestaties van leerlingen bij wiskunde en de natuurwetenschappen?

Bronvermelding

Links en downloads

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?