
De Kennisrotonde: Snel Antwoord op Onderwijsvragen
De Kennisrotonde is een online platform waar onderwijsprofessionals terechtkunnen met vragen over onderwijs en onderwijspraktijk.
Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in de kennisbank kunnen je hierbij helpen.
Vind relevante kennis op basis van de verschillende filters. Of laat je verrassen!
De Kennisrotonde is een online platform waar onderwijsprofessionals terechtkunnen met vragen over onderwijs en onderwijspraktijk.
Het Technasium is een onderwijsconcept binnen het voortgezet onderwijs, gericht op leerlingen met interesse in techniek en bètavakken. Het biedt een uitdagend programma waarin samenwerken, creativiteit en probleemoplossend vermogen centraal staan.
Vuurvliegen is een wetenschapsbattle georganiseerd door C3, waarbij basisschoolleerlingen fungeren als jury.
Verwonder om de Hoek is een samenwerkingsinitiatief van de Cultuureducatiegroep Leiden, BplusC en Naturalis, dat zich richt op het verbinden van activiteiten rondom cultuur, natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid in de regio Holland Rijnland.
Leerlingen van middelbare scholen worden uitgedaagd om oplossingen te bedenken en te maken voor een uitdagend probleem.
Het expertisepunt LOB (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) ondersteunt scholen in het funderend onderwijs bij het vormgeven van een sterk LOB-programma.
JINC is uitgegroeid van een kleine vereniging naar een landelijk opererende non-profitorganisatie. Met ruim 200 medewerkers, onder wie vestigingsmanagers, projectleiders en -medewerkers, een onderzoeksafdeling en een communicatie-afdeling, proberen ze het verschil te maken voor jongeren uit wijken met een sociaaleconomische achterstand.
Dit artikel bespreekt een model voor STEMM-talentontwikkeling, gebaseerd op drie fasen: interesseontwikkeling, vaardigheidsopbouw en stijlvorming richting innovatie. Het model gebruikt Bloom's theorie en Ziegler & Stoeger's kader voor educatieve bronnen. Consistente ondersteuning is essentieel om individuen te helpen hun potentieel te realiseren en uitmuntendheid in STEMM te bereiken.
STEMM-talentontwikkeling wordt belemmerd door ongelijkheden in toegang tot middelen en kansen, afhankelijk van sociale groepen. Dit artikel stelt een educatief model voor om deze ongelijkheden te analyseren en te verminderen. Het pleit voor preventieve strategieën, samenwerking tussen systemen en methoden om ongelijkheden te detecteren, met nadruk op gelijke kansen en verplichte resultaatnormen.