
Kennisbank
Hoe geef je vorm, organiseer je en verduurzaam je technologieonderwijs voor elk kind en jongere, binnen en buiten de school(tijd)? De inzichten uit onderzoek, tools en handvatten én voorbeelden uit de praktijk in de kennisbank kunnen je hierbij helpen.

Ontdek nuttige kennis
Vind relevante kennis op basis van de verschillende filters. Of laat je verrassen!


Invloed van technologie en AI op de democratie en het onderwijs

Interventiekompas vanuit inclusieperspectief
VHTO, een expertisecentrum Voor Haar Technische Ontwikkeling, heeft een inclusieperspectief toegevoegd aan het interventiekompas, op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Het Diversity-Innovation Paradox
Onderzoek heeft een diversiteit paradox vastgesteld: diversiteit bevordert innovatie, maar ondervertegenwoordigde groepen die organisaties diversifiëren, hebben minder succesvolle carrières binnen deze organisaties. Geldt deze diversiteit paradox ook voor wetenschappers?

MINT & kwaliteit van buitenschools leren
De MINT-Qualitätsoffensive is een initiatief van het Nationale MINT Forum, gericht op het duurzaam versterken van de kwaliteit van buitenschoolse MINT-initiatieven (MINT staat voor Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik). Het programma ondersteunt deze initiatieven bij zelfreflectie en het aanpassen van hun aanbod om zo de effectiviteit te vergroten.

Waarom kiezen vrouwen minder vaak voor een wiskundige carrière?
Wat is het onderscheid tussen communale en agentische eigenschappen? En wat heeft dit te maken met de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de wiskunde?

STEM in de UK – Ondersteuning en inspiratie
STEM.org.uk is een toonaangevend platform in het Verenigd Koninkrijk dat leraren ondersteunt bij het geven van inspirerend onderwijs in Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM).

Lief, maar niet slim!
Onderzoek over attributionele weerslag door het vertonen van pro-sociaal gedrag in de klas.

Fotonica op school
PHABLABS 4.0 heeft tot doel fotonica op een duurzame manier te integreren in het snelgroeiende ecosysteem van Europese Fab Labs en Makerslabs, resulterend in een grotere en beter opgeleide fotonica-bevolking.