Attracting and developing STEMM talent toward excellence and innovation

Dit artikel bespreekt een model voor STEMM-talentontwikkeling, gebaseerd op drie fasen: interesseontwikkeling, vaardigheidsopbouw en stijlvorming richting innovatie. Het model gebruikt Bloom’s theorie en Ziegler & Stoeger’s kader voor educatieve bronnen. Consistente ondersteuning is essentieel om individuen te helpen hun potentieel te realiseren en uitmuntendheid in STEMM te bereiken.

Dit artikel biedt een overzicht van talentontwikkeling in wetenschap, technologie, engineering, wiskunde en medische wetenschappen (STEMM), van de eerste kennismaking met een STEMM-domein tot het bereiken van uitmuntendheid en innovatie. Hiervoor wordt een op bronnen gebaseerd model van STEMM-talentontwikkeling voorgesteld als raamwerk. Het model omvat een drie-fasenmodel gebaseerd op Bloom (1985):

  1. Fase 1: Ontwikkeling van interesse.
  2. Fase 2: Vaardigheidsontwikkeling en toewerken naar expertise.
  3. Fase 3: Stijlvorming richting uitmuntendheid en innovatie.

Literatuuronderzoek laat zien dat vanuit een onderwijsperspectief elke fase wordt gekenmerkt door de focus die Bloom benadrukte. Belangrijk is dat deze fasen typisch verlopen volgens hun fasekenmerken.

Om te verklaren hoe de doelen van STEMM-ontwikkeling kunnen worden ondersteund, wordt het educatieve en leervermogen-kader van Ziegler en Stoeger (2011) gebruikt in het voorgestelde model. Het onderzoek toont aan dat consistente beschikbaarheid van de middelen in het model essentieel is voor individuen om hun leertraject richting STEMM-excellentie en innovatie te voltooien.

Bronvermelding

Links

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?