Talent denied: Equity and excellence gaps in STEMM

STEMM-talentontwikkeling wordt belemmerd door ongelijkheden in toegang tot middelen en kansen, afhankelijk van sociale groepen. Dit artikel stelt een educatief model voor om deze ongelijkheden te analyseren en te verminderen. Het pleit voor preventieve strategieën, samenwerking tussen systemen en methoden om ongelijkheden te detecteren, met nadruk op gelijke kansen en verplichte resultaatnormen.

In principe kan STEMM-talent overal aanwezig zijn als er overal voldoende en geschikte leermogelijkheden en middelen beschikbaar zouden zijn. De realiteit is echter dat de ontwikkeling van STEMM-talent vaak samenhangt met het behoren tot bepaalde sociale groepen. In dit artikel onderzoeken de auteurs de implicaties van deze ongelijkheid met voorbeelden uit verschillende sociale groepen en stadia van talentontwikkeling.

Zij stellen een educatief raamwerkmodel voor om ongelijkheidskloven in STEMM-talentontwikkeling te analyseren. Dit model identificeert de ongelijke verdeling van middelen en kansen als de belangrijkste oorzaak van deze kloven. Daarnaast bespreken ze belangrijke stappen om deze ongelijkheden te verkleinen, waarbij ze pleiten voor een focus op preventie in plaats van interventie, vergelijkbaar met benaderingen in de volksgezondheid.

De auteurs benadrukken het belang van samenwerking tussen maatschappelijke subsystemen en pleiten voor adequate methoden om ongelijkheden te detecteren. Bovendien leggen ze uit waarom preventieve strategieën essentieel zijn om middelen eerlijk te verdelen en waarom resultaatnormen verplicht zouden moeten zijn.

Bronvermelding

Links

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?