Egalitaire genderrolhoudingen gunstig voor schoolprestaties

Al jarenlang zijn er genderverschillen in schoolprestaties: meisjes scoren beter in lezen, terwijl jongens licht beter presteren in wiskunde. Deze studie onderzoekt of genderrolhoudingen (GRAs) van leerlingen bijdragen aan deze verschillen.

Gegevens van 9.460 Duitse leerlingen uit het 3de leerjaar vo uit de PISA-2009-studie laten zien dat egalitaire genderrolhoudingen (GRAs) gunstig zijn voor zowel meisjes als jongens, maar vooral voor meisjes. Egalitaire GRAs helpen meisjes om uitstekende leesresultaten te behalen en eventuele achterstanden in wiskunde te compenseren. Meisjes met egalitaire GRAs scoren in lezen hoger dan jongens met vergelijkbare GRAs en behalen in wiskunde bijna dezelfde resultaten als jongens. Jongens profiteren ook van egalitaire GRAs, maar in mindere mate. Hoewel GRAs genderverschillen slechts gedeeltelijk verklaren, tonen de resultaten aan dat het ondersteunen van egalitaire houdingen bij leerlingen belangrijk is. Dit kan niet alleen hun prestaties verbeteren, maar ook bijdragen aan bredere maatschappelijke gendergelijkheid.

Bronvermelding

Links

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?