Het Ontdeklab op obs het Karrepad
Een praktijkvoorbeeld van obs het Karrepad over technologieonderwijs en jonge kinderen.
Een praktijkvoorbeeld van Openbaar Onderwijs Westerwolde over technologieonderwijs en jonge kinderen.
Openbaar Onderwijs Westerwolde (OOW) is een onderwijsbestuur dat onder de gemeente valt. De gemeente Westerwolde vormt het integrale bestuur van de zeven basisscholen binnen de regio in Zuidoost-Groningen. Wetenschap en Techniek (W&T) heeft de afgelopen jaren een impuls gekregen binnen het onderwijsbestuur en is een speerpunt vanuit het bestuur.
Sander vertelt: ‘Op onze scholen willen we dat er talentgericht en toekomstgericht onderwijs wordt gegeven om zo de kinderen een stevige basis voor de toekomst mee te geven. Daar is het aanbieden van technologieonderwijs aan alle leerlingen een onderdeel van. Voor leerkrachten betekent dit dat ze worden uitgedaagd om een andere rol aan te nemen: van sturend naar meer begeleidend. We vragen ze dus om best een flinke stap te maken en hun meer traditionele rol los te laten. Hiervoor bieden we ze voldoende ruimte om dat te leren.”
Binnen de scholen werken ze met gespreid leiderschap en leert men van en met elkaar. Sander geeft aan het leren onder andere de basis is van de kenniscafés die meerdere keren per jaar, waarbij het thema Wetenschap en Techniek een onderwerp is, worden georganiseerd.
Sander vertelt: “We hebben gekeken naar wat is er nodig om W&T binnen OOW te laten slagen. Daarbij kwam naar voren dat het van belang is het W&T-onderwijs te laten aansluiten op datgene wat er binnen de scholen al gebeurt. We geven allemaal W&T-onderwijs, maar de scholen hebben de autonomie om te bepalen op welke wijze dat gebeurt. Er wordt met de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren aangesloten op bestaande methodes DaVinci en Alles-in-een. Daarnaast werken we in projecten vaak in ateliervorm. Om dit goed te kunnen vormgeven, hebben we ingezet op scholing bijvoorbeeld over de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren voor alle leerkrachten.”
De Verrijkte schooldag (Tijd voor Toekomst) geeft de scholen in de MFA Vlagtwedde (obs De Clockeslach en cbs De Zaaier) ruimte om invulling te geven aan diverse thema’s, waarbij technologie ook aan bod komt. Om alle kinderen te bereiken worden deze activiteiten onder schooltijd gedaan. Hiervoor zoeken we ook de samenwerking met het lokale bedrijfsleven op. Zo verzorgt een aannemersbedrijf uit de omgeving nu timmerlessen op locatie (bedrijfsbezoek) voor de leerlingen. “Een fantastisch initiatief waarbij de leerlingen leren van een enthousiaste expert, vertelt Sander. We willen graag dit soort initiatieven omzetten naar duurzame samenwerkingen.”
Op de scholen waar Sander directeur is, wordt bij inschrijving gevraagd welke beroepen ouders hebben. Aan de ouders wordt, in de voorbereiding op de thema’s, gevraagd om actief aan te sluiten bij projecten waaraan gewerkt wordt. Als voorbeeld hiervan hebben leerlingen zo door een ouder, die daar werkte, een bedrijfsbezoek kunnen brengen aan een afvalverwerker in de Eemsdeltaregio. “Onderwijs proberen we samen te geven: school, ouders, buurt en bedrijfsleven”, aldus Sander.
Sander Zijlstra is directeur op obs de Plaggenborg in Jipsinghuizen en obs de Clockeslach in Vlagtwedde. Daarnaast is hij actief als bovenschools ICT’er voor Openbaar Onderwijs Westerwolde.