Lab2create - Openbaar Onderwijs Groningen
Een praktijkvoorbeeld van Openbaar Onderwijs Groningen over technologieonderwijs en jonge kinderen.
Een praktijkvoorbeeld van obs het Karrepad over technologieonderwijs en jonge kinderen.
In het Ontdeklab leren de kinderen over natuur, techniek, wetenschap en digitale geletterdheid. Tijdens de rondleiding door het Ontdeklab in de kelder van de middenbouw valt op hoeveel materiaal voor kinderen beschikbaar is. Ze kunnen werken met Lego, verschillende programmeerrobots, een 3D-Printer, een lasersnijder, een Green Screen en er is gereedschap voor basistechnieken als figuurzagen en timmeren.
Josina vertelt dat het lab nu bijna drie jaar draait. In eerste instantie draaide het met name om het enthousiasmeren van kinderen en bepaalde het aanwezige materiaal voor een deel welke activiteiten op het programma stonden. Nu wordt er steeds meer aangesloten bij het curriculum. Zo krijgen lessen uit de wereldoriëntatiemethode Naut Meander Brandaan vaker vorm binnen talentblokken. Door theorie praktisch te maken, leren kinderen en worden ze blij. Hoe interessant is het om met 3D-brillen naar het Anne Frank Huis af te reizen?! Daarbij zorgt de aansluiting bij het bestaande curriculum voor betere doorlopende leerlijnen, zoals ook het geval is bij Lego Spike. Kinderen worden op dit gebied elk jaar vaardiger. “Investeren in technische, digitale of praktische vaardigheden vanaf jonge leeftijd loont dus zeker”, aldus Josina.
Andere inhoud van de talentblokken wordt bepaald door het talententeam. Deze vijf collega’s hebben geen eigen groep en hebben kennis op het vlak van kunst & cultuur, koken, multimedia, natuur & wetenschap en techniek. Door de korte lijntjes binnen dit team en het gehele schoolteam kan er snel worden geschakeld. Hierdoor ontstaan talentblokken passend bij de actualiteit, de behoeftes van de verschillende leerkrachten en leerlingen, de reguliere lesstof en bepaalde vraagstukken vanuit de school (bijv. het verhogen van ouderbetrokkenheid). Deze aanpak vraagt wel om een betrokken directie die dit type onderwijs aanmoedigt, uitdraagt en faciliteert door het bundelen van middelen (o.a. Tijd voor Toekomst).
Door de integratie van kerndoelen kunnen leerkrachten zich meer richten op de kernvakken. Josina vertelt: “Dit betekent niet dat we de leerkrachten niet betrekken bij wat er in het Ontdeklab gebeurt.” Collega Jelmar, ook lid van het talententeam, is aangeschoven en geeft aan dat de leerkrachten op een studiedag kennis hebben gemaakt met materiaal en programma’s waarmee de kinderen in ‘t Ontdeklab werken. Daarbij werkt het enthousiasme van de kinderen aanstekelijk, waardoor leerkrachten zelf aan de slag gaan met materialen. Wij hopen dat deze wisselwerking in de toekomst doorzet.
Josina Boltjes-Koning is een van de leden van het talententeam dat is opgericht op obs het Karrepad. Dit team ontwikkelt talentblokken die uitgevoerd worden in het kunstatelier, de kookstudio en het Ontdeklab.