Lab2create – Openbaar Onderwijs Groningen

Een praktijkvoorbeeld van Openbaar Onderwijs Groningen over technologieonderwijs en jonge kinderen.

Een groep leerlingen uit groep 6 en 7 staat na hun pauze enthousiast voor de deur van het Lab2Create. Ze willen naar binnen en aan de slag. Eenmaal binnen vertelt Marlou dat er vandaag met een open opdracht gewerkt. De leerlingen zoeken elkaar op, vormen kleine groepjes en zijn binnen een mum van tijd aan het werk.

Het Lab2create is een lokaal dat zo ingericht is, dat als je binnen stapt gelijk zin krijgt om te onderzoeken, ontwerpen en te maken. De lessen in het Lab2Create zijn een combinatie van Maakonderwijs (50 tools die je moet kennen voor je 12e, Astrid Poot) en STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics). Leerlingen werken aan competenties zoals: samenwerken, communiceren en kritisch- en creatief denken. Marlou: Ïn het Lab2create creëren we kansen om leerlingen hun talenten te laten ontdekken.”

De kracht van een goed maakproject is dat er voor kinderen veel ruimte is voor eigen invulling en onderzoek. Zo’n project nodigt uit tot creativiteit en geeft veel vrijheid om uit te proberen. Door het maken van bijvoorbeeld knikkerbanen, stop-motions video’s en slimme oplossingen voor in de klas, werken kinderen ondertussen aan competenties, zoals: samenwerken, communiceren en kritisch- en creatief denken.

Marlou vertelt dat Lab2Create is gestart als haar afstudeerproject voor de Master Talentontwikkeling en Diversiteit aan de Hanze. In de school was een ruimte vrij waar een onderwijsbestemming voor gezocht werd. Daarbij richtte haar onderzoek zich op de vraag: Hoe richt je een ruimte in die talent ontlokt?

De ruimte van Lab2Creatie is door haar zelf ontworpen en ingericht. Vervolgens heeft ze gekeken kijken naar de functie van de ruimte. Binnen het onderwijsbestuur waren er al E-labs Deze hadden volgens haar een wat steriele inrichting. Daarom maakte Marlou een bewuste keuze voor de huidige, speelse en uitnodigende inrichting.

Op dit moment is het werken in het lab gericht op de dependance waar groep 6, 7, 8 zijn gehuisvest. Op de andere locatie is op dit moment, helaas, geen ruimte beschikbaar om als lab in te richten. Wel maken leerlingen in groep 3 t/m 5 al kennis met de ontwerpcyclus in bijvoorbeeld het aanbod dat gericht is op kunstzinnige vorming.

De leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 komen 4 weken achter elkaar op een vast moment in de schoolweek naar het lab. Het werken in Lab2Create is dan in plaats van een les rekenen of taal. Dat loslaten, vertelt Marlou, was voor de leerkrachten in het begin best lastig. De leerlingen komen enthousiast terug van het werken in het lab en dat heeft ook een positieve uitwerking op het werken aan de basisvaardigheden.

Marlou geeft aan dat de leerlingen zelfverzekerder en zelfstandiger worden naar mate ze vaker in het lab hebben gewerkt. De jongere leerlingen zijn volgens haar heel open en de oudere leerlingen worden wat gereserveerder, wat ook al weer bij hun ontwikkeling past. In groep 8 vinden ze het ook belangrijk wat de omgeving er van vindt. “Het is dus belangrijk dat de leerlingen ook vanuit hun omgeving positief worden gestimuleerd door ouders en anderen om de positieve mindset voor technologie vast te houden”, aldus Marlou.

Marlou Hospes is coördinator van Lab2Create, Openbaar Onderwijs Groningen, locatie obs de Meander. 

Links

Tips vanuit de drie praktijkvoorbeelden uit Groningen

 

Gerelateerde artikelen

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?