Onderzoekend en ontwerpend leren – didactiek voor W&T

De didactiek van ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ wordt gezien als de meest geschikte didactiek voor W&T-onderwijs.

Onderzoekend en ontwerpend leren zijn actieve onderwijsmethoden die leerlingen stimuleren om zelf vragen te stellen, te onderzoeken en creatieve oplossingen te ontwerpen. Bij onderzoekend leren gaan leerlingen op zoek naar antwoorden door actief te verkennen en experimenteren. Ze formuleren hypotheses, verzamelen informatie, testen ideeën en trekken conclusies. Dit proces bevordert kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden.

Ontwerpend leren richt zich op het ontwikkelen van oplossingen voor concrete vraagstukken. Leerlingen werken aan een ontwerp of product, waarbij ze ideeën genereren, prototypes maken, testen en verbeteren. Ze leren daarbij zowel technische als samenwerkingsvaardigheden. In beide vormen van leren staat de leerling centraal en worden vaardigheden zoals nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfsturing gestimuleerd.

Beide benaderingen bieden een rijke leerervaring, waarin leerlingen niet alleen kennis verwerven, maar ook leren hoe ze die kennis toepassen in de praktijk. Ze werken vaak in groepen, wat samenwerking en communicatie bevordert. Onderzoekend en ontwerpend leren sluit aan bij de eisen van de 21e eeuw, waarin leerlingen wendbaar, innovatief en kritisch moeten kunnen denken. Door deze aanpakken in het onderwijs te integreren, worden leerlingen beter voorbereid op de uitdagingen van de toekomst.

Links en downloads

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?