Does My Professor Think My Ability Can Change?

Uit vier studies blijkt dat studenten in STEM (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde) sterk worden beïnvloed door de waargenomen mindset van hun docenten over intelligentie.

Wanneer studenten hun docent als iemand met een vaste mindset zien (intelligentie is onveranderlijk), rapporteren ze meer psychologische kwetsbaarheid, zoals minder gevoel van erbij horen, meer impostorgevoelens, en een negatievere stemming. Dit verhoogt uitvalintenties, verlaagt klasbetrokkenheid en aanwezigheid, vermindert interesse in STEM tegen het einde van het semester, en leidt tot lagere cijfers.

De onderzoeken omvatten twee experimenten waarin mindset-overtuigingen van docenten werden gemanipuleerd en twee veldstudies waarin de daadwerkelijke percepties van studenten werden gemeten. Resultaten tonen dat studenten in lessen van docenten met een vaste mindset meer zorgen hebben over evaluaties en zich minder betrokken voelen. Deze psychologische kwetsbaarheid beïnvloedt hun motivatie en prestaties negatief, met minder interesse in STEM als gevolg.

De bevindingen benadrukken dat de waargenomen mindset van STEM-docenten een krachtige “situationale cue” kan zijn, die directe gevolgen heeft voor de motivatie en betrokkenheid van studenten. Het bevorderen van een groeimindset bij STEM-docenten kan dus een cruciale stap zijn om studentenpsychologie, prestaties en interesse in STEM te verbeteren.

Bronvermelding

Links

Ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?