Onderzoeksrapport Techniekpromotie

Het onderzoeksrapport bestaat uit twee delen. Deel één is gericht op de vraag wat ervoor nodig is om de werkwijze volgens de principes van Intervention Mapping te implementeren in de branche van Techniekpromotie. In deel twee worden de resultaten van het literatuuronderzoek naar de bevordering van een keuze voor techniek onder scholieren (9 tot 15 jaar) beschreven.

Intervention Mapping voor Techniekpromotie

Om beleidsmakers te ondersteunen in het maken van een stap naar het financieren en uitvoeren van impactvolle Techniekpromotie initiatieven, wordt in deel 1 van het rapport uitgebreid stilgestaan bij het gebruik van Intervention Mapping in het kader van Techniekpromotie. Het gaat dan niet alleen om wat ontwikkelaars (o.a. programmamanagers en projectleiders) in Techniekpromotie moeten gaan doen, maar vooral om hoe zij gefaciliteerd kunnen worden. Het werken op een door de beleidsmakers gewenste systematische en onderbouwde manier vraagt om een gedragsverandering onder ontwikkelaars. Eigen-effectiviteit, vaardigheid en het hebben van voldoende kennis zijn niet alleen determinanten die van invloed zijn op het gedrag van leerlingen, ook voor de ontwikkelaars Techniekpromotie die programma’s maken voor leerlingen zijn deze determinanten van belang.

Literatuuronderzoek

Om de onderzoeksvraag rondom effectiviteit van techniekpromotie te beantwoorden zijn de wetenschappelijke literatuur databases gescand op artikelen met betrekking tot de verkenning van gedragsmatige determinanten die de keuze voor techniek onder jongeren beïnvloeden en artikelen waarin de effectiviteit van techniekpromotie programma’s werd onderzocht. Het literatuuronderzoek suggereert dat het verhogen van de eigen-effectiviteit en vaardigheden van leerlingen in bètavakken, het bieden van praktijk- en carrièregerichte informatie, en het benadrukken van de bruikbaarheid en verbinding van techniek met belangrijke maatschappelijke thema’s, essentieel is om meer leerlingen naar een technisch opleidings- en beroepsprofiel te leiden.

Bronvermelding

Links

ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?