
Toolbox Samenwerken
Platform Bèta Techniek en Common Eye hebben een samenwerkingstool ontwikkelt om samenwerkingspartners te helpen het gesprek op gang te brengen en te structureren.
De Techkwadraat subsidieregeling is bedoeld voor de plannen van gezamenlijke regionale aanvragers – scholen, bedrijven en buitenschoolse organisaties – om samen in de regio te werken aan toegankelijk technologieonderwijs voor álle kinderen in het funderend onderwijs.
Op 25 november aanstaande opent het loket bij DUS-I voor het indienen van een aanvraag voor het 2e tijdvak van de subsidieregeling Techkwadraat. Regionale samenwerkingsverbanden kunnen tot 23 december 2025 – 13:00 uur hun aanvragen insturen. Dit kan bij geheel nieuwe aanvragen of voor de uitbreiding van bestaande Techkwadraatregio’s met extra schoolvestigingen. Inmiddels hebben 16 netwerken voor dit tweede tijdvak een vooraanmelding gedaan.
Op dit moment zijn er 56 Techkwadraatregio’s aan de slag. Van het totaal beschikbare subsidiebudget van 129 miljoen euro is in het eerste tijdvak 120 miljoen euro verdeeld.
In de Subsidieregeling Techkwadraat zijn de voorwaarden ten aanzien van budgetten en toekenning opgenomen. OCW zal naar verwachting eind oktober een wijziging van de regeling publiceren via de Staatscourant. De verwachting is dat het maximale subsidiebedrag per vestiging en leerling gelijk blijft ten opzichte van het eerste tijdvak. Respectievelijk 8500,– euro per vestiging voor de looptijd van 2 jaar en 45,- euro per leerling voor de looptijd van 2 jaar. Verder is de verwachting dat OCW bij overschrijding van het beschikbare totaalbudget een voorrangssystematiek gaat hanteren. Hiermee krijgen mogelijk aanvragen voor nieuwe regio’s voorrang op regio’s die een aanvullende aanvraag indienen voor uitbreiding van het netwerk. Binnen deze laatste categorie krijgen aanvragen van regio’s waarin minder dan 30% van de schoolvestigingen aangesloten is, mogelijk weer voorrang op aanvragen van andere uitbreidingen. Dit – om gezien de ambitie van Techkwadraat – uiteindelijk elk kind èn jongere in Nederland in aanraking te laten komen met technologieonderwijs.
Meer informatie: https://www.dus-i.nl/subsidies/techkwadraat of bekijk de veelgestelde vragen op deze site. Hulp nodig bij het indienen van je aanvraag? Neem dan contact op met onze ondersteuner in jouw regio!
129 miljoen euro is er in deze eerste fase beschikbaar voor breed technologieonderwijs om alle kinderen en jongeren, ongeacht sociaaleconomische status, gender of komaf, binnen én buiten schooltijd via leerervaringen een beter beeld van technologie te laten vormen en zich erin te kunnen ontwikkelen. De ingediende aanvragen werden door DUS-I getoetst en er volgde een inhoudelijke beoordeling door de onafhankelijke adviescommissie, waarbij soms nog inhoudelijke vragen werden gesteld. 13 juni kregen de indieners bericht van DUS-I over het besluit van de staatssecretaris of de aangevraagde subsidie werd toegekend. 39 aanvragen werden goedgekeurd. De andere aanvragers hadden tot en met 12 juli 2025 de mogelijkheid hun plannen te herstellen. De staatssecretaris besloot ook die toe te kennen en dus zijn er 1 oktober 2025 56 Techkwadraat regio’s gestart!
Lees voor diverse handreikingen meer informatie op deze pagina verder.
Een werkblad voor subsidieaanvragers om kritisch te reflecteren op hun regiovisie en activiteitenplan. Aanvragers kunnen hiermee gericht verbeterpunten formuleren en vervolgstappen bepalen. Dit werkblad ondersteunt zowel aanvragers die een herstelopgave hebben ontvangen als aanvragers die een positieve beschikking hebben en zich willen voorbereiden op de uitvoering.
DUS-I is beschikbaar voor vragen over je Techkwadraat subsidieaanvraag en daar kun je, als het loket weer geopend is, je aanvraag indienen. Eerder organiseerde DUS-I samen met PTvT en OCW een webinar met daarin informatie over de Techkwadraat subsidieregeling. Aan het woord zijn Brahim Aklalouch van DUS-I, die uitleg geeft over met name de voorwaarden waaraan een subsidieaanvraag moet voldoen, waar je aanvraag op wordt beoordeeld, en hoe de procedure er in zijn geheel uitziet. Half juni was er een webinar voor de regio's met een herstelopgave. Er werd door zowel OCW als DUS-I toelichting gegeven over de inhoudelijke afwegingen in de beoordeling, en over algemene aandachtspunten bij een herstelopgave. Ook werd toegelicht hoe het indienen van een gewijzigde aanvraag bij DUS-I in zijn werk gaat. Je kijkt de webinar via de onderstaande button terug.
Het Interventiekompas Technologieonderwijs geeft inzicht in kansrijke en impactvolle interventies en diverse voorbeelden. Het is ontwikkeld op basis van inzichten uit onderzoek, praktijkervaring en relevante beleidsontwikkelingen. Om bestaande kennis goed te benutten en werkende aanpakken verder te verspreiden is het interventiekompas een belangrijk en richtinggevend kader voor de subsidieaanvragen. Deze handreiking is bedoeld om je te helpen met de inhoud van je activiteitenplan aan de hand van het interventiekompas. In de regeling en in het beoordelingskader van DUS-I wordt onder andere verwezen naar het Interventiekompas Technologieonderwijs. Jouw activiteitenplan en regiovisie worden mede hierop beoordeeld. Er is vanuit onderzoek en praktijkervaring namelijk al veel bekend over hoe knelpunten effectief aangepakt kunnen worden. Maak dus vooral gebruik van de kennis die er al is en zet in op methoden die in de praktijk succesvol zijn gebleken.
Samenwerking tussen scholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties kan een oplossing bieden, maar dat gaat niet vanzelf. Door slim samen te werken en elkaars kennis, capaciteiten en faciliteiten beter te benutten kom je verder en bereik je meer. Een leerecosysteem wordt gevormd door een duurzaam samenwerkingsverband te vormen tussen verschillende stakeholders, waaronder scholen, bedrijven, musea, bibliotheken en andere organisaties. Een goed functionerend leerecosysteem stelt kinderen en jongeren in staat om structureel en regelmatig in aanraking te komen met technologie, zowel binnen- als buitenschools. Deze handreiking is bedoeld om je te helpen met het vormen van duurzame samenwerking om te komen tot een regionaal leerecosysteem voor technologieonderwijs.
Voor je subsidieaanvraag is het belangrijk dat je alle gevraagde informatie zo volledig mogelijk aanlevert. Om je op weg te helpen hebben we op basis van het beoordelingskader van de regeling Techkwadraat een overzicht gemaakt. Hierin staat vermeld waar je regiovisie, activiteitenplan en samenwerkingsovereenkomst minimaal aan moet voldoen. Doe er je voordeel mee!
De handreiking projectadministratie biedt regio’s concrete handvatten bij de uitvoering en verantwoording van hun projecten in het kader van de Subsidieregeling Techkwadraat 2025-2028. De handreiking is bedoeld om penvoerders/begunstigden van de subsidie te helpen te voldoen aan de administratieve regels.