Onderzoekend en ontwerpend leren - didactiek voor W&T
De didactiek van ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ wordt gezien als de meest geschikte didactiek voor W&T-onderwijs.
De Veluwse Onderwijsgroep heeft een handreiking ontwikkeld voor het opzetten van een doorgaande leerlijn technologieonderwijs, gebaseerd op de 7 werelden van techniek.
De 7 werelden van techniek — zoals energie, water & veiligheid, mens & gezondheid, en wonen, werken & verkeer — bieden een gestructureerd kader om leerlingen op een veelzijdige manier kennis te laten maken met techniek. Het doel van deze aanpak is om technologieonderwijs te integreren op de basisschool, zodat leerlingen een doorlopende en samenhangende leerervaring krijgen.
De handreiking richt zich op het stimuleren van technisch inzicht, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Het materiaal biedt leerkrachten concrete lesideeën en handvatten om techniekonderwijs betekenisvol en uitdagend te maken. Door gebruik te maken van de 7 werelden worden abstracte concepten gekoppeld aan herkenbare, realistische toepassingen, wat bijdraagt aan de motivatie en interesse van leerlingen.
Een belangrijk aspect van de handreiking is het leggen van verbindingen tussen techniek en andere vakgebieden, zoals wiskunde, natuurwetenschappen en kunst. Dit perspectief helpt leerlingen niet alleen om technische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om hun leerproces breder te zien in de context van de wereld om hen heen.
De Veluwse Onderwijsgroep hoopt hiermee bij te dragen aan toekomstbestendig onderwijs en een nieuwe generatie technologische denkers en doeners.