Ongelijke kansen en de gevolgen daarvan

Leerkrachtverwachtingen verwijzen naar de verwachtingen die een leraar heeft van zijn of haar leerlingen, gebaseerd op indrukken van prestaties, testresultaten en informatie van collega’s. Hoewel leraren doorgaans accurate verwachtingen vormen, kunnen deze soms niet passend zijn, zoals onterecht lage verwachtingen. Dit komt vooral voor bij gestigmatiseerde groepen, zoals leerlingen met een migratieachtergrond.

Onderzoek laat zien dat de houding van een leraar een rol kan spelen bij de verwachtingen die hij/zij heeft van leerlingen. Wanneer een leraar een negatieve attitude heeft ten opzichte van groepen zoals Turks-Nederlandse of Marokkaans-Nederlandse leerlingen, zijn de verwachtingen van deze groepen vaak lager. Dit leidt ertoe dat deze leerlingen gemiddeld lagere cijfers halen voor schrijfopdrachten en slechter scoren op Cito-toetsen begrijpend lezen en rekenen.

Wanneer een leraar echter geen negatieve attitude heeft ten aanzien van deze groepen, zijn de verschillen tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond aanzienlijk kleiner. Dit onderstreept het belang van bewustwording bij leerkrachten van de invloed van hun houding en verwachtingen op de prestaties van leerlingen. Het voorkomen van bevooroordeelde verwachtingen kan bijdragen aan een eerlijkere beoordeling en betere onderwijskansen voor leerlingen met een migratieachtergrond.

Bronvermelding

Links

 

ook interessant

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?