Over Techkwadraat
Techkwadraat is een initiatief van de ministeries van OCW en van EZ. Met steun van het Nationaal Groeifonds investeren we in regionale samenwerkingen tussen scholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Zo bouwen we aan een landelijk netwerk dat technologieonderwijs versterkt, verbindt en vernieuwt. Met als doel dat ieder kind en iedere jongere de kans krijgt om te ontdekken, te maken en mee te denken over de wereld van morgen, binnen én buiten de school.
Wat Techkwadraat precies inhoudt? Bekijk de video en lees verder!
Samen bouwen aan toekomstgericht technologieonderwijs
Goed onderwijs is de basis voor ontwikkeling. Het vormt kinderen en jongeren tot wie ze willen zijn en helpt hen de wereld beter te begrijpen. In die wereld speelt technologie een steeds grotere rol. Door leerlingen van jongs af aan kennis te laten maken met technologie, stimuleren we hun nieuwsgierigheid, verwondering en toekomstvaardigheden. Zo leren ze op een veilige manier omgaan met technologie en ontdekken ze de kracht en mogelijkheden ervan. Want technologie is zoveel meer dan laptops en smartphones. Van lasconstructies en circulaire bouwmaterialen tot medische innovaties en design: de wereld van technologie biedt eindeloze manieren om te leren, te maken en bij te dragen aan de samenleving van morgen.
Met bedrijven, scholen en andere organisaties slaan we de handen ineen en vermenigvuldigen zo onze inzet voor een leeromgeving waar praktijk en onderwijs hand in hand gaan. Of het gaat om techniek, ICT, (natuur)wetenschappen en praktijkvaardigheden: we willen zorgen voor een brede oriëntatie in dit scala aan richtingen.
Waarom doen we dit?
- Een veerkrachtige generatie is de focus. Technologie stimuleert essentiële vaardigheden zoals creativiteit, logisch redeneren, probleemoplossend vermogen en kritische informatieverwerking. Vaardigheden die op cruciale momenten in het leven van kinderen en jongeren van pas komen. Technologie is relevant voor ieder kind en iedere jongere, ongeacht of het later wel of niet voor deze richting kiest.
- Gelijke kansen voor ieder kind en iedere jongere is het doel. Daarom willen we ieder kind en iedere jongere, ongeacht sociaaleconomische status, gender of komaf contextrijke leerervaringen bieden. Zo vormen ze zich een beter beeld van technologie en kunnen zich erin ontwikkelen.
- Samen bruggen bouwen is de essentiële aanpak. Figuurlijk én letterlijk. Door de samenwerking met bedrijven, scholen en buitenschoolse organisaties in jouw eigen regio bouwen we aan een omgeving waarin kinderen op verschillende manieren, momenten én plekken met technologie in aanraking komen. Dit boost zowel de kwaliteit als kwantiteit van leerervaringen. Door ontmoeten, kennis bundelen en onze successen delen vermenigvuldigen we onze inzet en bouwen we op elkaars succes voort.
Techkwadraat Subsidieregeling
In maart 2024 gaf het kabinet, op advies van de Nationaal Groeifondscommissie, groen licht voor Techkwadraat — een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Economische Zaken, met Platform Talent voor Technologie (PTvT) als penvoerder. Dankzij de investering vanuit het Nationaal Groeifonds krijgt de komende jaren het technologieonderwijs in Nederland een krachtige impuls. Het doel: de bestaande inzet versterken én vermenigvuldigen.
Ambassadeurs
Met behulp van ambassadeurs brengen we Techkwadraat breed onder de aandacht. Zij staan dicht bij onze doelgroepen en kunnen vanuit eigen ervaring de noodzaak van Techkwadraat overtuigend delen. Samen met de ambassadeurs vergroten we onze zichtbaarheid, enthousiasmeren én betrekken we diverse doelgroepen bij Techkwadraat.
Netwerkkaart – regio’s en hun pagina’s
Inmiddels hebben scholen, bedrijven en buitenschoolse leeromgevingen zoals musea, bibliotheken, techlabs en science centra zich regionaal verbonden. Door over onderwijsmuren heen te kijken en bestaande initiatieven, structuren en projecten te versterken en op te schalen, ontstaat een techniek-inclusieve cultuur. Zo bouwen we samen aan rijke leeromgevingen waarin alle kinderen en jongeren in aanraking komen met technologie, binnen én buiten de school.
Regio ondersteuners
Regio-ondersteuners ondersteunen de samenwerkende regionale partijen bij het vormen van samenwerkingsverbanden, het planvormingsproces en de uitvoering van de toegekende plannen. Elke regio heeft een regio-ondersteuner die het eerste aanspreekpunt is. Daar kun je terecht met vragen over samenwerkingen en de vereisten voor een aanvraag. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen en toegang hebt tot de juiste informatie.
Verder zetten we in op een actief vraag gestuurd kennis- en onderzoeksprogramma. Hierin bieden we samen met expert- en alliantiepartners en onderzoekers evidence-informed inzichten, inspiratie en informatie over goed technologieonderwijs. Dit doen wij onder andere door het organiseren van bijeenkomsten, ontwikkelprojecten, onderzoeksprojecten en monitoring van de uitvoering.
Heb je regio specifieke vragen? neem dan contact op met de regio-ondersteuner bij jou in de buurt. Voor meer algemene informatie kun je ons mailen via info@techkwadraat.nl of vul het contactformulier in.
Het programmabureau van Techkwadraat is belegd bij het Platform Talent voor Technologie. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verantwoordelijk voor de toekenning en de verantwoording van de subsidies.
Techkwadraat programmabureau
Naast de regionale uitvoering biedt Techkwadraat landelijke ondersteuning. Die richt zich op het verbinden van partners, het onderzoeken en delen van kennis en het ontwikkelen van praktische tools en werkende voorbeelden. Alles met één doel: technologieonderwijs duurzaam verankeren in het Nederlandse onderwijs. Vanuit het programmabureau Techkwadraat doen we dit met een enthousiast team.
Erica Wortel
Programma coördinatie
Esmee Smelt
Regio ondersteuning
Hanneke ten Hoopen
Communicatie
Laura van Kins
Leren & ontwikkelen
Lieke Meijer
Programma coördinatie
Marije de Jonge
Leren & ontwikkelen
Marije Gieskes
Kennis & onderzoek
Monique Pitoy
Regio ondersteuning
Noor van Driel
Kennis & onderzoek
Rick Thijssen
Kennis & onderzoek
Sebastiaan Smit
Programma coördinatie & regio ondersteuning
Tim van Wessel
Kennis & onderzoek
Definitie technologieonderwijs
De ambitie van het programma Techkwadraat is te komen tot dekkend, effectief en kwalitatief technologieonderwijs voor elke leerling in het funderend onderwijs. Met de term technologie worden de technische en wetenschappelijke vakgebieden bedoeld die zich richten op het begrijpen en toepassen van natuurlijke fenomenen en processen, evenals het ontwerpen en ontwikkelen van technologische oplossingen. Als we spreken van technologieonderwijs dan omvat dit al het onderwijs gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden voor (natuur)wetenschap (bèta/exact), techniek en ICT. Disciplines binnen technologie zijn: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, informatica, elektrotechniek, werktuigbouwkunde, civiele techniek, etc. Met name in Engelstalige gebieden wordt ook de term STEM gebruikt (science, technology, engineering and mathematics), of STEAM, wat ook ‘de kunsten’ (=arts) omvat. Technologieonderwijs kan worden gedefinieerd als het proces waarbij kennis, vaardigheden en begrip worden ontwikkeld met betrekking tot technologie en de toepassing ervan. Dit omvat het leren over verschillende technologische systemen, gereedschappen, processen en hun impact op individuen, samenlevingen en de wereld als geheel. Het doel van technologieonderwijs is niet alleen om technologische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een dieper begrip te bevorderen van hoe technologieën werken, hoe ze worden ontworpen en hoe ze kunnen worden toegepast om problemen op te lossen en kansen te benutten. In het primair onderwijs is technologieonderwijs ook wel bekend onder de noemers: Wetenschap en Technologie of Wetenschap en Techniek (W&T), Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O) of STE(A)M.