1h4teachers
Webinarreeks, speciaal ontwikkeld voor STEM-docenten.
Doorloopjes bieden evidence-based stappen om onderwijs te verbeteren. Flexibel, contextvrij en ideaal voor samenwerking tussen leraren.
Doorloopjes zijn een praktische tool, ontworpen door Tom Sherrington en Oliver Caviglioli, om leraren te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. Elk Doorloopje richt zich op een specifiek onderwijsthema, zoals feedback, en bestaat uit vijf genummerde stappen met een korte uitleg en illustratie.
De kracht van Doorloopjes ligt in hun basis: evidence-informed onderwijs. Dit betekent dat ze gebaseerd zijn op inzichten uit de onderwijswetenschap, die leraren helpen betere keuzes te maken in hun specifieke lescontext. Deze inzichten bieden geen vaste regels, maar versterken de professionaliteit van leraren, zodat ze kunnen doen wat werkt voor hun leerlingen en persoonlijke onderwijsdoelen.
Wat Doorloopjes bijzonder maakt, is hun universele toepasbaarheid. Ze zijn contextvrij, wat betekent dat ze geschikt zijn voor uiteenlopende vakgebieden en onderwijssoorten. Leraren kunnen zelf de vertaalslag maken naar hun eigen praktijk. Doorloopjes zijn dus geen kant-en-klare recepten, maar flexibele hulpmiddelen.
Daarnaast bevorderen Doorloopjes samenwerking en dialoog tussen leraren. Ze vormen een gedeelde basis die betekenisvolle gesprekken mogelijk maakt, ongeacht de verschillende achtergronden en contexten van de deelnemers. Doorloopjes ondersteunen daarmee niet alleen individuele ontwikkeling, maar ook de groei van een professionele leergemeenschap.