Thomas mag techniek kiezen, Anouk niet
Stereotypen beïnvloeden de profielkeuze van middelbare scholieren, waarbij jongens en meisjes vaak kiezen voor typische mannen- en vrouwenberoepen. Meer begeleiding kan helpen dit te doorbreken.
Al op jonge leeftijd hebben kinderen een beeld van welke beroepen mannenberoepen of vrouwenberoepen zouden zijn. Deze stereotype ideeën belemmeren kinderen bij het ontdekken van hun talenten en toekomstmogelijkheden. Met Beeldenbrekers wil VHTO genderstereotypen over (bèta)technische en IT-beroepen doorbreken.
Tijdens een Beeldenbrekersles maken leerlingen kennis met een (bèta)technisch beroep. Een Beeldenbrekersles bestaat uit twee delen: een tekenles en een gastles. Bij het tekengedeelte krijgen de kinderen van de docent de opdracht het (bèta)technisch beroep van de vrouwelijke technische professional die de gastles komt geven te tekenen, bijvoorbeeld een dijkenbouwer, een architect of een programmeur. Na de tekenopdracht komt de vrouwelijke technische professional vertellen over haar werk.