Monitor Techniekpact - trends op het gebied van technisch onderwijs en de arbeidsmarkt
De Monitor Techniekpact maakt zichtbaar wat de trends zijn en waar de uitdagingen liggen op het gebied van technisch onderwijs en de arbeidsmarkt.
TIMSS meet sinds 1995 wereldwijd elke vier jaar het onderwijsniveau in de exacte vakken. In TIMSS-2023 deden 58 landen mee met de toets voor het basisonderwijs.
In het TIMSS-rapport wordt voor de zevende keer verslag gedaan van de Nederlandse uitkomsten van Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) in het basisonderwijs. TIMSS is een vierjaarlijks internationaal vergelijkend trendonderzoek naar de prestaties van leerlingen in exacte vakken in het primair en/of secundair onderwijs. Deze prestaties worden gemeten met een internationale toets over rekenen-wiskunde en de natuurwetenschappelijke vakken.
Via leerling-, leerkracht-, school- en curriculum-vragenlijsten wordt informatie verkregen over de context waarbinnen leerlingen hun kennis en vaardigheden hebben opgedaan. De landen die vanaf de eerste TIMSS-meting in 1995 aan het onderzoek hebben deelgenomen (zoals Nederland) krijgen met TIMSS-2023 inzicht in hoe het onderwijsniveau in de exacte vakken zich in de afgelopen 28 jaar heeft ontwikkeld.