Leren, werken én innoveren in learning communities
Praktische tips en handvatten voor het vormgeven en doorontwikkelen van learning communities door TechYourFuture en hogeschool Saxion.
Van der Zee et al. gaan in dit rapport in op de organisatie van het STEM-netwerk Sprong-STEM en de sleutelfactoren voor netwerkleren.
Van der Zee et al. gaan in op de organisatie van het netwerk Sprong-STEM en de sleutelfactoren voor netwerkleren. Om vak- en sectoroverstijgend onderwijs te realiseren is een netwerksystematiek ontwikkeld bestaand uit werken met een landelijk kernteam, regioteams en regionale professionele leergemeenschappen, en het bevorderen van netwerkvorming.
In 2020 is vanuit het SPRONG-Educatief programma van het Regieorgaan SIA en NRO het STEMnetwerk (Science, Technology, Engineering, Mathematics) gestart. Doel hiervan is het bouwen van een stevig landelijk lerend netwerk op het gebied van STEM-onderwijs, om de kwaliteit van dit onderwijs te verbeteren. Na twee jaar is het tijd om de balans op te maken. In deze bijdrage wordt ingegaan op de organisatie van het STEM-netwerk en de sleutelfactoren voor netwerkleren. Daarnaast wordt verslag gedaan van evaluaties van het STEM-netwerk aan de hand van de sleutelfactoren en wordt weergegeven hoe hiervan wordt geleerd.