
Technologieonderwijs vanuit transitieperspectief
We hebben het met Ine Mols over transitie denken, en de rol van technologieonderwijs daarin. Ine licht vanuit meerdere invalshoeken toe hoe technologieonderwijs de vaardigheden en kennis van leerlingen kan vergroten, en hoe die vaardigheden kunnen helpen om actief deel te nemen aan de transities van morgen. En niet onbelangrijk, welke rol kunnen leraren nemen om deze vaardigheden te ontwikkelen.
De ontwikkelingen op het gebied van robotisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie gaan razendsnel. Deze technologieën spelen een steeds grotere rol in de maatschappij en beïnvloeden belangrijke transities. Dit roept vragen op over hoe we technologieonderwijs kunnen inrichten om leerlingen goed voor te bereiden op de toekomst.
We zoomen met Ine Mols van Avans Hogeschool in op de verschillende rollen die er zijn binnen een transitie, en de manier waarop technologieonderwijs kan bijdragen aan het vergroten van het handelingsperspectief van leerlingen in zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Hoe kan technologieonderwijs de vaardigheden en kennis vergroten die nodig zijn om leerlingen te helpen actief deel te nemen aan de transities van morgen?
Wie is Ine Mols?
Ine werkt bij Avans Hogeschool als onderzoeker bij het lectoraat Economie als gemeengoed. Haar onderzoek richt zich op de rol die je als individu kan spelen in de transitie naar een duurzame en inclusieve economie. Hoe verhoud je je als individu tot grote transities? En hoe kun je toekomstgericht handelen in het heden.
Abonneer je op onze podcast
Luister en abonneer via Spotify of Apple Podcasts om geen enkele aflevering te missen of klik hier om deze podcast direct in je browser te luisteren.