Het Bèta&TechMentality-model

Inzicht in de verschillende bètatypes en wat hen drijft en motiveert.

Als het om techniek gaat, bestaat dé jongere niet. Jongeren verschillen in hun houding ten aanzien van techniek. En elk type jongere vraagt om een andere manier van aanspreken. Dankzij onderzoek weten we dat er vijf bètatypes zijn. Als je inzicht hebt in wat deze verschillende typen jongeren drijft en motiveert, kun je daarop inspelen bij het enthousiasmeren voor techniek.

Samenvatting

Het Bèta&TechMentality-onderzoek is in 2019 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.466 jongeren in de leeftijd van 9 t/m 17 jaar. Het kwalitatieve vooronderzoek werd gedaan door jongerencommunicatiebureau Youngworks. Motivaction heeft de kwantitatieve fase uitgevoerd en de trendanalyse waarmee cijfers in 2019 vergeleken konden worden met die van eerder onderzoek uit 2011. Volgens het Bèta&TechMentality-model zijn er vijf bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètatechnische wereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen. Deze bètatypes zijn: Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners. Elk van de segmenten biedt specifieke haakjes hoe deze jonge doelgroep tijdens hun schoolcarrière geïnteresseerd kan worden en blijven in techniek.

Bronvermelding

Links en downloads

Vanuit het onderzoek zijn diverse kosteloze tools ontwikkeld voor middelbare scholen, die ingezet kunnen worden om jongeren te laten ontdekken welk bètatype zij zijn.

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?