Kennis en onderzoek

Afgelopen decennia zijn veel inspanningen geleverd om het leren over bèta, wetenschap, technologie, techniek en ICT bij kinderen en jongeren te stimuleren. Daarbij komt uit (praktijk)onderzoek relevante kennis naar voren over werkzame aanpakken of elementen daarvan in het ‘technologieondewijs’. Het is tijd om deze kennis in praktijk te brengen.

‘Evidence-informed werken’ en het doorontwikkelen van kennis uit onderzoek en onderwijspraktijk over effectief technologieonderwijs is een speerpunt van Techkwadraat. Doordat het een meerjarig programma is waar veel scholen aan meedoen, biedt dit een unieke kans om langlopend leerlingen, docenten en regio’s te volgen. Het biedt ons de mogelijkheid om te onderzoeken wat effecten zijn van activiteiten en interventies én onder welke voorwaarden gewenste resultaten behaald worden.

Naast een langlopende cohortstudie doen we ook verdiepend onderzoek naar actuele thema’s. Daarnaast voeren we data-analyses uit om de impact op onderwijs en de arbeidsmarkt te meten. Al deze informatie helpt om beter te begrijpen wat werkt, zodat we steeds beter worden in wat we doen.

Samen onderzoeken we hoe dat nou werkt, en organiseren we écht duurzaam en effectief technologieonderwijs voor ieder kind en jongere!
Het interventiekompas technologieonderwijs geeft een (onderbouwd) overzicht van interventies die bij kunnen dragen aan de huidige kansen en knelpunten. De subsidieregeling van Techkwadraat volgt het interventiekompas en geeft daarmee een sterk inhoudelijk kader. Op basis van de praktijkervaringen van regio’s en de activiteiten op kennis en onderzoek wordt dit interventiekompas tijdens het programma uitgebouwd tot een steeds meer richtinggevende basis voor evidence-informed werken.

We werken samen met een denktank van leraren en een kennisgroep van acht onderzoekers met diverse expertises.

De Techkwadraat cohortstudie:

Wat doet technologie met leerlingen en docenten?

De cohortstudie van Techkwadraat is een unieke langlopende studie die de effecten van technologie op zowel leerlingen als leraren onderzoekt. Bij de leerlingen zijn we benieuwd naar hoe zij technologie beleven: vinden ze het boeiend? Geloven ze in hun eigen kunnen? Wat weten ze al? En welke invloed heeft begeleiding bij het maken van de studiekeuzes van leerlingen?

Samen met leerkrachten verkennen we de impact van Techkwadraat: hoe goed worden docenten ondersteund om inspirerend technologieonderwijs te geven? Hebben ze de juiste kennis, kunde en middelen hiervoor? Wat werkt goed, wat niet, en welke best practices kunnen ze delen met collega’s? Door jaarlijks enquêtes af te nemen, krijgen we waardevolle inzichten. We leren over de gevolgen van bepaalde activiteiten en maken trends en ontwikkelingen inzichtelijk.

In het najaar van 2025 versturen we de eerste enquêtes, die dienen als nulmeting voor de voortgang gedurende het programma. We ontwikkelen de enquête samen met een denktank van docenten en de kennisgroep van Techkwadraat.

We streven naar een representatieve steekproef op basis van selectiecriteria, maar ook buiten deze groep kunnen docenten meedoen. Heb jij interesse om deel te nemen vul dit formulier in en bouw mee aan de toekomst van technologieonderwijs!

Reactie, vraag of suggestie?

Denk mee, doe mee en deel met ons!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?